Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Ovocná diéta: čo jedia frutariáni?

1. 7. | 232× prečítané | 4 minuty čítanie


Už ste niekedy počuli o frutariánstve či ovocnej diéte? V dnešnom modernom svete existuje veľa rôznych diét, ktoré majú svoju striktnú filozofiu a princípy. Každá je niečím špecifická, má svoje pravidlá a nie je pre každého. Prečítajte si o princípoch, výhodách a úskaliach frutariánstva! A ak pre vás táto diéta nebude, možno vás aspoň článok inšpiruje k pridaniu viac ovocia do každodenného jedálnička.

Zdieľať



Ovocná diéta: čo jedia frutariáni?

Čo sa v článku dozviete?

Frutariánstvo a jeho princípy

Niekedy sa mu tiež hovorí fruktariánstvo, alebo ovocná diéta. Rovnako ako u mnohých iných diét neexistuje ani u tohto spôsobu stravovania žiadny konkrétny a konečný spôsob, ako „správne jesť". Ľudia, ktorí držia túto diétu, jedia prevažne čerstvé ovocie. Niektorí frutariáni konzumáciu obmedzujú dokonca iba na ovocie, ktoré spadlo na zem. Nejedia ani to, ktoré bolo zozbierané, pretože veria, že zber úrody stromy poškodzuje. Iní ľudia do svojej ovocnej diéty nezaraďujú ani semená, pretože majú schopnosť reprodukcie, a môžu sa z nich teda stať rastliny. Princíp je ale taký istý – mať postavený jedálniček prevažne z ovocia a ďalších plodov rastlín a nekonzumovať žiadne živočíšne produkty či celé rastliny. Frutariáni totiž považujú rastliny za plnohodnotné organizmy, rovnako ako zvieratá alebo ľudí.

Potraviny (ne)vhodné pre frutariánov

Hoci sa môže zdať, že bude jedálniček monotónny, nemusí to tak byť. Existuje nespočetné množstvo druhov ovocia! Okrem klasického ovocia bohatého na sacharidy, ako sú banány, figy, datle alebo hroznové víno, si môžu vybrať aj z plodov bohatých na zdravé tuky, ako sú avokádo, kokosový orech či olivy. Vitamín C dopĺňajú z citrusov, ale aj z plodov bežne vnímaných ako zelenina: paradajok, paprík alebo uhoriek. Klasikou sú potom jablká, hrušky, slivky, marhule a bobuľovité ovocie.

Zeleninu, sušené ovocie, orechy a semená možno konzumovať tiež, ale s mierou. Ak sa frutarián rozhodne do svojej diéty pridať aj orechy, uprednostňuje často tie v RAW kvalite. Vo Světě plodů ich máme hneď niekoľko. Medzi najobľúbenejšie patria mandle Valencia, lieskové orechy, lúpané či nelúpané pistácie alebo pekany z USA. Zo semienok sa nebojte siahnuť po chia, ľanovom či konopnom a večer pri televízii vám spríjemní maškrtenie tekvicových semienok v RAW kvalite!

Väčšina frutariánov si potrpí na to, aby ovocie nebolo nijako spracované. A ak áno, nie pri moc vysokých či nízkych teplotách. To síce zužuje výber, ale nie je to neriešiteľná situácia. Napríklad také datle medjool dodajú potrebnú dávku energie a sú veľmi blízke k tým čerstvým. Pokiaľ chcete siahnuť po sušenom ovocí, vyberte si ovocie spracované šetrne. V Turecku napríklad divoké sušené marhule sušia priamo na slniečku, rovnako ako v Španielsku neodolateľné baby figy. A v RAW kvalite si môžete zaobstarať aj našu machovku z Kolumbie.

Iné druhy rastlinných surovín, ako sú obilie, strukoviny a hľuzy, sú v jedálničku frutariánov výrazne obmedzené alebo sú úplne vylúčené. Spoločné s RAW stravovaním majú frutariáni tiež to, že svoje jedlá nijako tepelne neupravujú. Na pitie sú podľa pravidiel ovocnej diéty vhodné iba voda, kokosové mlieko či 100% ovocnej šťavy.

Ovocná dieta
Ovocie obsahuje veľa vitamínov, minerálov, ale tiež prirodzene sa vyskytujúce sacharidy!

Prínosy frutariánstva

Ovocie samo o sebe prináša do vášho jedálnička veľa benefitov. Obsahuje minerály a vitamíny, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie nášho organizmu. Ak zaradíte viac ovocia do svojho jedálnička a vynecháte nezdravé potraviny, pravdepodobne tiež znížite svoj kalorický príjem. Pozor ale na zvýšený príjem prirodzene sa vyskytujúcich cukrov!

A ako konkrétne dostať viac vitamínov a minerálov do tela?

  • Maliny obsahujú vlákninu, ktorá pomáha znižovať hladinu cholesterolu a podporuje pravidelné vyprázdňovanie. Vláknina znižuje riziko srdcových ochorení, hladinu cholesterolu v krvi, zlepšuje fungovanie čriev a znižuje pocit plnosti.
  • Vitamín C pomáha udržiavať zdravé zuby a ďasná, tiež podporuje imunitný systém. Nájdete ho v paprikách, pomarančoch a jahodách.
  • Draslík môže pomôcť udržiavať zdravý krvný tlak a regulovať rovnováhu tekutín v tele. Doplníte ho, keď si dáte banán, marhule alebo mango.
  • Antioxidanty v bobuľovom ovocí obmedzujú produkciu voľných radikálov. Chránia vašu pokožku a pomáhajú vášmu imunitnému systému bojovať proti chorobám. Budete prekvapení, kde všade antioxidanty nájdete!

Úskalia frutariánstva

Lekári a nutriční poradci sa zhodujú, že pri dodržiavaní frutariánskej diéty telu hrozí veľký nedostatok bielkovín, tukov, vápnika, vitamínov radu B (predovšetkým vitamínu B12) a omega-3 mastných kyselín, ktoré sú pre naše telo nevyhnutné. Hrajú totiž zásadnú úlohu vo fungovaní našich orgánov. Konzumácia príliš malého množstva týchto živín môže viesť k vážnym zdravotným problémom. Suchá koža a krehké vlasy, únava, depresia, oslabené kosti a svaly, to môžu byť len začiatky jednostranne zameranej nevyváženej diéty. Väčšinou je potom potrebné do stravy zaradiť aj najrôznejšie doplnky stravy, ktoré vyvažujú nedostatok niektorých zložiek v strave.

Vzhľadom na veľmi obmedzujúcu povahu stravy je možná aj podvýživa. Vaše telo môže dokonca prejsť do režimu hladovania. To znamená, že sa váš metabolizmus spomalí, keď sa bude snažiť udržať vaše zásoby výživy a šetriť energiu. Ovocná strava obsahuje veľa cukru, čo nemusí byť pre telo dobré, aj keď pochádza z prirodzeného zdroja. Nehodí sa pre ľudí s cukrovkou, prediabetom, syndrómom polycystických vaječníkov alebo inzulínovou rezistenciou. Frutariánsku diétu by nemali dodržiavať ani deti a dospievajúci.

Ovocie obsahuje okrem všetkých potrebných minerálov a vitamínov aj kyseliny. Ak človek nemá správnu rutinu ústnej hygieny, niektoré ovocie môže narušovať zubnú sklovinu a viesť k zubnému kazu.

Jak roste ananas
Obľúbený je u frutariánov tiež ananás. Pozrite sa, ako sa pestuje!

Vo Světě plodů sme zástancovia pestrej a prirodzenej stravy a či už sa rozhodnete pre akýkoľvek spôsob stravovania, vždy dbajte na vyváženosť a svoje zdravotné limity. Ak sa rozhodnete začať s ovocným stravovaním, jedálniček prispôsobte aktivitám počas dňa a tiež alergiám a intoleraciám, na ktoré trpíte. A ak chcete razantne zmeniť svoj jedálniček, odporúčame sa poradiť s nutričným špecialistom.

Načítám

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?