Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Bezlepková diéta: čo jesť pri celiakii

29. 4. | 206× prečítané | 6 minut čítanie


Už ste niekedy počuli o celiakii? Možno dokonca poznáte niekoho, kto ňou trpí. Radí sa medzi autoimunitné ochorenia a zdravotné ťažkosti sú v prípade tejto diagnózy celoživotné. Ak trpíte celiakiou, znamená to, že váš organizmus neznáša lepok, a je preto potrebné dodržiavať špeciálnu bezlepkovú diétu. Takže ľudia musia vynechať všetky pečivo? A môže byť bezlepková diéta prínosná aj pre tých, ktorí celiakiou netrpia?

Zdieľať



Bezlepková diéta: čo jesť pri celiakii

Čo sa v článku dozviete?

Čo je lepok

Lepok, alebo tiež glutén, sa nachádza v niektorých druhoch obilnín. Ide o zmes dvoch bielkovín – gliadínu a gluteninu, ktoré sú vo vnútri semien. Ľudia si ho zamilovali, pretože dodáva cestu pružnosť a nadýchanosť. Niektorí ho ale nevedia riadne stráviť. Lepok potom v črevách pácha neplechu.

Prečo je lepok pri celiakii problémom

Jeho konzumáciou pri celiakii dochádza k vzniku autoimunitného zápalu sliznice, ktorá sa nachádza v tenkom čreve. Telo si totiž tvorí protilátky proti lepku, ktoré potom poškodzujú aj bunky tenkého čreva. Tým pádom sa poruší vstrebávanie živín, ktorých nedostatok môže spôsobiť kompletný rozvrat celého metabolizmu. Dôležité je teda lepok úplne vynechať, a tým takýmto problémom predísť.

Príznaky celiakie

Medzi typické príznaky patria črevné ťažkosti, plynatosť, únava, kŕče v oblasti brucha a úbytok na váhe. Niekedy sa môžu objaviť aj problémy s pokožkou. Vzhľadom k zlému tráveniu sa objavuje nedostatok dôležitých živín a vitamínov. To môže spôsobovať nervozitu, oslabenú imunitu, stratu svalovej hmoty a ďalšie zdravotné ťažkosti nevykazujúce sa primárne v tráviacej sústave, ale aj inde po tele.

Ako spoznáte, že trpíte celiakiou? S istotou to určí lekár pomocou histologických nálezov a predovšetkým tiež laboratórnych testov. Prejavy sa, vo väčšine prípadov, objavujú už počas detstva. Výskyt celiakie však nie je nič neobvyklé ani v dospelosti. Neznášanlivosť lepku môže byť daná genetickými predispozíciami. Tie majú vplyv ako na riziko vzniku celiakie, tak i na jej závažnosť. Nezanedbateľnú úlohu hrá aj vek, v ktorom je choroba diagnostikovaná, a chvíle, kedy sa začne s vynechaním lepku zo stravy. Ak teda máte podozrenie, na nič nečakajte a utekajte k lekárovi.

celiakie
Pri bezlepkovej diéte musia ľudia úplne vynechať bežné múky. Ako náhrada poslúži napríklad tá kokosová.

Ako se liší celiakie od alergie na lepek

Alergia na lepok, rovnako ako ostatné alergie, sa prejavuje rýchlou reakciou na vystavenie organizmu alergénu. Na rozdiel od celiakie sa ale v črevách netvoria protilátky, ktoré by spôsobovali chronické zápaly. Prejavuje sa často plynatosťou, kŕčmi, hnačkou, ale aj dýchacími ťažkosťami. Vzhľadom k širokej škále možných príznakov je vždy potrebné, aby presnú diagnostiku určil lekár na základe odborného vyšetrenia.

Označovannie potravín s obsahom lepku

Ak trpíte intoleranciou alebo alergiou a chcete sa vyhnúť zdravotným ťažkostiam, vždy je nutné čítať etikety jednotlivých produktov. Od roku 2011 je v platnosti nariadenie Európskej únie, že všetky produkty s obsahom lepku ho musia mať uvedený na svojom obale a lepok musí byť aj v zozname zložiek. Platí to pre produkty balené aj tie nebalené. Pravidlám podliehajú aj potraviny s deklarovaným „zníženým obsahom lepku“ alebo „bez lepku“. Sú naviazané na vedecké údaje a zaručujú, aby producenti a obchodníci neuvádzali spotrebiteľa do omylu.

celiakie
V kokosovej ani mandlovej múke lepok prirozene nenájdete.

Bezlepková diéta

V prípade, že lekár diagnostikuje celiakiu, je potrebné z jedálnička vyradiť predovšetkým všetky potraviny s obsahom lepku. Takému stravovaniu sa potom hovorí bezlepková diéta. Jedná sa nielen o obilniny, ale aj o múky alebo vločky z nich vyrábané, bežné druhy pečiva a všetky ďalšie produkty – hoci len s minimom lepku.

Diétu spojenú s vynechaním lepku je nutné dodržiavať celoživotne. V takom prípade sa potom zabraňuje ďalším prejavom choroby. V žiadnom prípade by sa teda nemala porušovať. Odľahčiť organizmu od lepku ale môžete, aj keď celiakiou netrpíte!

Nevhodné potraviny

Medzi potraviny a produkty, ktoré majú ľudia s bezlepkovou diétou zakázané, patrí logicky všetko, čo obsahuje lepok. Najvýraznejšie to pocítite pri vynechaní všetkých obilnín s obsahom lepku a produktov z nich vyrobených.

Radí sa sem pšenica, a to aj špalda, raž, jačmeň, niektoré druhy ovsa, žitovec, kamut, produkty vyrobené z múky týchto obilných druhov (bežné pečivo), ďalej potom krupica, krúpy, vločky, cornflakes a müsli. Vyradiť sa musia aj bežné cestoviny a produkty, v ktorých sa nachádza pšeničný škrob – to sú často údeniny, cukrovinky alebo tiež spracované mliečne produkty. Vysoký obsah lepku má tiež seitan, čo je rastlinná alternatíva mäsa. Je potrebné dať si pozor na rôzne druhy dochucovadiel (bujóny, sójovú omáčku), knedle, sucháre, zmrzlinu, kávoviny alebo sladové výťažky.

Vhodné potraviny

Stravovať sa bez lepku sa dá ľahko. Existuje celý rad surovín bez jeho obsahu. Patria medzi ne zemiaky, ryža a ryžové produkty, kukurica a kukuričné ​​produkty, strukoviny, sója, quinoa, proso, teff, ovocie a zelenina, huby, mäso, vajcia, niektoré mliečne výrobky a samozrejme orechy a semienka.

Na pečenie môžete využiť napríklad kokosovú alebo mandľovú múku.

K výrobe kokosovej múky sa používa vysušená kokosová dužina, ktorá sa lisuje a melie najemno. Použiť ju môžete na prípravu palaciniek, muffinov alebo sladkých dezertov. Výhodou je jej sladkastá chuť, takže do receptu nie je potrebné pridať toľko cukru navyše. Okrem toho telu dodá porciu bielkovín!

celiakie
Pro výrobu kokosové mouky se používá vysušená kokosová dužina.

K výrobe mandľovej múky sa používajú blanšírované mandle, ktoré sa rozomelú. Svojou konzistenciou je veľmi podobná múkam klasickým. Nášmu telu ponúka prospešné mastné kyseliny, vlákninu, bielkoviny, antioxidanty a vitamín E. Použijete ju pre prípravu cesta na pizzu, na sladké alebo slané koláče a tvorí základ niektorých raw receptov. A nesmieme zabudnúť ani na sladučké makrónky... Mmm!

Vo Světě plodů nájdete dve mandľové múky. Extra fine mandľová múka je super jemne mletá a je v nej trochu menej tuku. Preto sa nehodí na makrónky – urobí z cesta lepidlo a makrónky sa nepodaria. Obyčajná mandľová múka je však pre nich ako stvorená. Je perfektne pomletá akurát na makronkové cesto. To totiž potrebuje trochu štruktúry, aby sa nadýchané francúzske koláčiky podarili.

celiakie
Chcete vedieť, ako na makrónky? Prečítajte si náš podrobný recept!

Ako žiť bez lepku

Môže to znieť strašidelne, ale nie je sa čoho báť. Ako všetko, aj toto chce len trochu cviku. Ľahkú formu „bezlepkovej diéty“ si môžete naordinovať na pár dní v týždni aj sami a rozhodne vám to neublíži. Stačí prísť na vhodné alternatívy a vyvážiť jedálniček s ohľadom na vynechané potraviny. Lepok neobsahuje ryžová, kukuričná, amarantová, hrachová alebo sójová múka. Nie je preto nutné sa úplne vzdať pečiva – len je potrebné vyhľadávať to bezlepkové. V posledných rokoch sa ponuka bezlepkového sortimentu rozšírila, a tak si v môžete v poupravených variantách dať väčšinu „obyčajných“ jedál. Čím ďalej, tým častejšie sa totiž podľa výskumu v populácii objavuje celiakia alebo iné formy intolerancie lepku.

Ako prílohu môžete využiť zemiaky alebo čerstvú, dusenú alebo grilovanú zeleninu. Odľahčíte tak aj svojmu zdraviu! K dochuteniu môžete používať soľ a korenie, ideálne jednodruhové, alebo si môžete niektoré zmesi pripraviť zo sušených byliniek aj sami doma.

Správne zostavená bezlepková strava je plnohodnotná a telu ponúka všetky potrebné látky, minerály, vitamíny aj vlákninu. Podporíte správnu detoxikáciu tela a uľavíte svojou tráviacej sústave. Budete mať viac energie, ktorú tak potrebujeme počas celého dňa. Okrem toho veľmi šetrnou formou znížite príjem aj hladinu cukru v tele.

celiakie
Obľúbenou alternatívou pšeničnej múky je aj múka mandľová.

Pokiaľ máte bezlepkovú diétu nariadenú zo zdravotných dôvodov, dbajte na odporúčanie vášho lekára a vždy dodržiavajte jeho pokyny. Ak chcete obmedziť lepok z iných dôvodov, zamerajte sa na celkovú vyváženosť a jedálniček prispôsobte aktivitám počas dňa. 

Načítám

Zdroje

  • tady bude citace

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?