Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Arašidy: Čo v sebe ukrývajú a prečo ich konzumovať?

2. 9. | 275× prečítané | 6 minut čítanie


Že nie sú arašidy orechy ale strukovina, už všetci vieme! Ako ale táto obľúbená a zároveň rozporuplná potravina pôsobí na naše zdravie? Poodhaľte s nami tajomstvá ukryté pod tenučkou šupkou arašidov! A až si nabudúce budete na chleba mazať arašidové maslo, spomeňte si na nás.

Zdieľať



Arašidy: Čo v sebe ukrývajú a prečo ich konzumovať?

Čo sa v článku dozviete?

Podzemné poklady

Arašidy sú plodom podzemnice olejnej. Jedná sa teda o strukovinu! Príbuznými arašidov sú teda napr. fazuľa, šošovica alebo cícer. Pochádzajú z južnej Ameriky, ale teraz sa pestujú najmä v subtropických pásmach Ázie a Ameriky. Plodom podzemnice olejnej, rastliny, pod ktorou arašidy rastú, je struk obsahujúci 1–7 semien – arašidov, arašidov alebo tiež búrskych orieškov.

Bomba plná energie

Lúpané arašidy sú energeticky bohatou potravinou. Dôvodom je pomerne vysoký obsah tukov – vedeli ste, že v každom oriešku je okolo 50 % tukov? Ani napriek tomu ale nemusíte mať z konzumácie arašidov strach. Jedná sa našťastie o zdravé tuky – 53 % všetkých tukov tvoria mononenasýtené mastné kyseliny a 34 % polynenasýtené mastné kyseliny. Tie pomáhajú udržiavať náš cholesterol v normálnych hodnotách. Že stále neviete, čo si pod tým vlastne predstaviť? Mrknite na náš prehľadný článok!

Arašidy tiež navyše patria medzi najbohatšie zdroje rastlinného proteínu – bielkoviny tvoria necelých 30 % ich obsahu. Navyše sa na rastlinné pomery jedná o proteíny s pomerne vysokou biologickou hodnotou, teda vysokou vstrebateľnosťou a využiteľnosťou.

Arašidy sú tiež bohaté na vlákninu, ktorá tvorí zhruba 10 % obsahu, a zároveň sa jedná o nízkosacharidovú potravinu. V týchto orieškoch je len cca 15 gramov sacharidov na 100 gramov.

Arašídy
Arašidy patria medzi najbohatšie zdroje rastlinného proteínu.

Minerály, vitamíny, kde ste?

V arašidoch! Tie obsahujú draslík, fosfor, horčík, vápnik, sodík, železo, zinok aj meď a tiež vitamíny skupiny B (B1, B2, B3, B6 a kyselinu listovú). To ale nie je všetko. V týchto malých podzemných zázrakoch nájdeme aj vitamín E, biotín prospešný pre našu kožu a vitamíny A a D.

Rovnako tak, ako sa hovorí, že najzdravšia na ovocí je šupka, platí táto tisíckrát opakovaná pravda aj u arašidov. Arašidy vo svojej šupke obsahujú veľa antioxidantov, z ktorých najznámejší je resveratrol (prírodný polyfenol, ktorý nájdeme napríklad aj vo víne). Ďalej je v šupke arašidov obsiahnutá kyselina p-kumarová a izoflavóny, antioxidanty, ktoré vedia chrániť naše bunky.

K čomu nám to všetko je?

Okrem toho, že pri konzumácii 100 g arašidov do tela doplníme približne ¼ odporúčanej dennej dávky vlákniny, arašidy majú úžasnú schopnosť nás zasýtiť na dlhú dobu. To sa môže hodiť nielen pri výletoch a na cestách. Aj doma po nich nebudete mať takú chuť maškrtiť iné dobroty.

A ako sme si ukázali, arašidy sú pomerne bohatý zdroj mikronutrientov – vitamínov a minerálnych látok, ktoré naše telo každý deň potrebuje pre správne fungovanie. A ak môžeme smelo odporučiť: pre nabušený denný príjem zvoľte arašidy v šupke. Obsahujú viac prospešných látok a navyše chutia sladkasto ako hrášok. Vážne!

Arašídy v červené košilce
Vyskúšajte aj arašidy v červenej košieľke! Majú výraznejšiu chuť a podčiarknu každý večer s vínom.

7 dôvodov, prečo jesť arašidy

Nemyslite si, neobjavili sme Ameriku. „Liečivé“ účinky arašidov boli využívané už v staroveku! Aztékovia vyrábali a využívali arašidové maslo proti bolesti zubov a ešte koncom 19. storočia boli arašidy využívané na podporu liečby tuberkulózy. Vďaka ich bohatému nutričnému profilu ich podávali pacientom ako výživu navyše.

1. Pre zdravé srdce

Zaradenie arašidov do jedálnička má kardioprotektívne účinky. A to práve vďaka obsiahnutým mono- a polynenasýteným kyselinám. Znižujú hladinu LDL cholesterolu, a tým tiež zvyšujú priechodnosť ciev. A idú ešte ďalej. Tým sú tiež schopné prenesene regulovať krvný tlak a podieľať sa celkovo na zdraví obehového systému.

2. Prevencia žlčových kameňov

Vzhľadom k tomu, že sú žlčové kamene najčastejšie spôsobené zvýšeným cholesterolom, arašidy vedú okrem zníženia celkového cholesterolu aj k zníženiu rizika vzniku žlčových kameňov.

3. Kontrola telesnej hmotnosti

Arašidy sú obľúbenou potravinou pri redukčných diétach založených na znížení množstva prijímaných sacharidov. Pomáhajú udržiavať zdravú telesnú hmotnosť a pôsobia preventívne proti obezite. Vláknina v arašidoch pomáha k pocitu sýtosti a lepšiemu vyprázdňovaniu a arašidy tiež podporujú metabolizmus tukov.

Arašidy podporujú metabolizmus tukov.

4. Kontrola glykémie

Búrske oriešky predstavujú skvelú potravinu pre ľudí s diabetom vďaka nízkemu glykemickému indexu. Vláknina spomaľuje tráviace procesy, a tým aj rýchlosť vstrebávania sacharidov do krvi, a arašidy tak udržujú v normále hladinu krvného cukru.

5. Pre správny rast a vývoj

Arašidy (v kombinácii s cvičením a dostatočným energetickým príjmom) podporujú svalový rast a správnu svalovú funkciu. Obsahujú totiž bielkoviny a horčík pre správnu funkciu našich bicepsov i tricepsov. Pevnosť kostí potom podporuje obsiahnutý fosfor s vápnikom.

6. Prevencia rakoviny

Antioxidanty, ktoré nájdeme najmä v šupkách nelúpaných arašidov, vedú k poklesu oxidačného stresu a redukcii voľných radikálov v tele. Predchádzajú starnutiu buniek a pôsobia preventívne proti rakovine.

7. Pamäť, obranyschopnosť a krvotvorba

Na všetkých týchto dôležitých procesoch v tele sa podieľajú vitamíny skupiny B, železo, zinok a meď. A máme šťastie, že tieto dôležité nutrienty nájdeme práve v arašidoch. Čo je ešte lepšie? Nezáleží, či ich chrumkáte len tak, alebo vo forme 100 % arašidového masla!

Pridajte si arašidy do raňajky! Trebárs vo forme arašidového masla.

Už ste to počuli…?

Na internete sa množia špekulácie, či sú vlastne arašidy zdravé. Meno im kazí hlavne vyššia energetická hodnota a obsah alergénov. Ako problematické sa v nich totiž javia proteíny arachin a conarachin, ktoré môžu byť zdrojom potravinových alergií. Ako spoznať, že nejakú máte? Poradíme!

Na čo si teda dať pozor? Opatrní buďte hlavne u ochutených a vysoko spracovaných produktoch. „Arašidové“ maslo navoňané umelými dochucovadlami, pridaným cukrom a často len malým množstvom arašidov síce láka farebnými obalmi, zdravé to ale moc nie je. Štúdia síce preukázala, že ochutenie arašidov neznižuje ich účinky, avšak vedie k ďalšiemu príjmu kalórií, cukrov a soli navyše. A tieto látky chceme v záujme zdravého životného štýlu skôr obmedzovať. 

Arašidy tiež obsahujú antinutrienty, najmä kyselinu fytovú, ktorá znižuje vstrebávanie železa a zinku. Výskyt kyseliny fytovej je ale bežným javom v zelenine, orechoch, obilninách a strukovinách, vynechaním arašidov z jedálnička by ste tak vlastne nič nezískali. Naopak. Ak nie ste alergickí, neexistujú žiadne dôvody, prečo si prírodné arašidy v rozumnej miere nedopriať – všetko hovorí pre!

Jarní salát s kešu ořechy
Arašidy ozdobia i jednoduchý jarný šalát. A čo viac? Dodajú mu kvalitné bielkoviny!

Doporučená konzumácia

Arašidy sa predávajú sa v mnohých formách – v šupke, lúpané, pražené, v cestíčku alebo so sladko-pálivými tónmi. Najzdravším variantom sú samozrejme raw nepražené a nesolené arašidy a ešte o niečo lepšie sú tie v šupke! Ideálne je hrsť orechov denne, neveríte?

Solené arašidy by sme mali konzumovať s rozvahou, vzhľadom k tomu, že zvýšený príjem soli môže viesť k vysokému krvnému tlaku.

Aj arašidové maslo je na tom čo sa týka obsahu nutrientov dobre. Namažte si ho na jablko, pridajte do rannej kaše alebo s ním vytvorte úžasné šuhajdy. Mňam!

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?