Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Jesenné tipy pre psychickú pohodu a zdravé telo

4. 11. | 1238× prečítané | 6 minúty čítania


Máme tu znova jeseň – obdobie, kedy sa všetko spomaľuje, ubúda dňa a tiež energie. A oslabené telo je rajom pre útok bacilov. K tomu ešte pridajte ochladenie, meniace sa počasie a máte raj pre choroby. Ako si udržať pohodu a ako byť fit po celý rok? Nezabúdajte zdravo jesť, pridať viac pohybu a starať sa o svoju dušu. Prinášame nielen jesenné tipy pre dobrú náladu!

Zdieľať



Jesenné tipy pre psychickú pohodu a zdravé telo

Čo sa v článku dozviete?

Buďte na jeseň fit vďaka sezónnym potravinám

Jeseň, to je čas tekvíc, cvikly, jabĺk, hrušiek a tiež napríklad póru alebo húb. Príroda presne vie, ktoré plodiny sú v ktorom období potrebné a zásobuje nás všetkými jesennými surovinami vo veľkom. Sú to také jesenné potravinové klenoty. Nie je preto veľký dôvod nakupovať exotické ovocie, ktoré dozrieva v kontajneroch, v domnení, že nám dodá potrebné vitamíny, ktoré by sme inak nezískali. A keď už naň máte chuť, radšej siahnite po tom lyofilizovanom

Pokrmy z koreňovej zeleniny sú ideálnou jesennou voľbou. Polievky, omáčky a krémy nás zároveň ohrejú, doplnia živiny aj hydratujú  keď sa totiž vonku ochladí, často prestávame podvedome dopĺňať dostatok tekutín. Naservírujte si tekvicový krém a polievku z cvikly, ale nezabudnite ani na pór, mrkvu a petržlen alebo cuketu a brokolicu. S polievkami sa dá v kuchyni kúzliť jedna báseň!

jesenná polievka
Polievku z cvikly rozveseľte jedlými kvetmi.

Jeseň je čas aj tepelne spracovanej zeleniny. A nemusíte sa toho báť. Pripravte si pečenú zeleninu, zemiaky a batáty. Jednoduchým variantom, ktorý uspokojí aj náročnejších stravníkov, sú najrôznejšie zeleninové placky alebo fašírky, ktoré sa nemusia vyprážať. Proste ich nechajte zapiecť v rúre – znížite tak príjem zbytočných tukov a pochutnáte si rovnako. Čerstvá zelenina telo ochladzuje, a tak je vhodná predovšetkým v lete. Na jeseň na ňu ale tiež úplne nezabúdajte. Perfektné sú napríklad papriky alebo reďkovky.

Na jeseň sa nemusíte báť ani korenených a výrazných jedál. V kuchyni by vám nemala chýbať kurkuma, škorica, čierne korenie a nebojte sa ani chilli. Do jesenných jedál sa hodí aj cesnak či zázvor. Pikantnejšie korenie sa perfektne dopĺňa práve so sladšími surovinami, ako sú batáty alebo tekvica.

Kvasenie a fermentácia

Kimchi, kyslá kapusta a zelenina, kyslé mliečne výrobky. Fermentácia a kvasenie majú na potraviny blahodarný vplyv a rovnako tak fungujú pre našu imunitu. Okrem vynikajúcich chuťových vlastností tiež zvyšujú stráviteľnosť a pomáhajú probiotickým kultúram v našom čreve. Probiotiká sa potom postarajú nielen o zdravie našich čriev, ale aj o správnu funkciu imunitného systému.

Vyskúšajte fermentáciu doma alebo zvoľte malých miestnych dodávateľov kvasených produktov. „Kyslá“ kapusta v supermarkete býva často skôr kapustou kyslou (ochutenou octom) než kvasenou.

kaša s tekvicou
Jesenným raňajkovým hitom sú teplé ovsené či jahlové kaše s jablkami, hrozienkami a škoricou. Už ste si niekedy vylepšili kašu tekvicou?

Vyhnite sa potravinám, ktoré ochladzujú

Na jeseň uprednostňujte zeleninu a ovocie po tepelnej úprave a obmedzujte citrusové plody, ktoré organizmus ochladzujú. Vitamín C a antioxidanty radšej doplňte prostredníctvom bobúľ, ktoré u nás práve dozrievajú – siahnite po šípkach, baze čiernej, rakytníku, arónii alebo dráčovi.

Vyhnite sa chladeným nápojom a minimalizujte aj teplé alkoholické nápoje. Tie síce telo zdanlivo prehrejú, ale o to viac hrozí prechladnutie zvonku. Alkohol navyše zároveň dehydruje. Vymeňte vaené víno za bylinkový alebo šípkový čaj, skvelé sú aj teplé 100% jablčné mušty so štipkou pravej cejlónskej škorice.

Zima nie je nepriateľ

1. Otužovanie

Už ste počuli o blahodarných účinkoch otužovania, ale stále s ním otáľate? Vedzte, že aj ten najväčší zmrzlík sa chladu prispôsobí, a naopak sa otužovaním zmiernia pocity chladu pri bežných vonkajších činnostiach. Otužovanie zvyšuje množstvo bielych krviniek a cytokínov (regulátorov imunitného systému). Navyše prekrvuje a spevňuje pokožku a má pozitívny vplyv aj na psychiku. Ako? Jednoducho učí človeka uvoľniť sa aj v nepríjemných situáciách.

Už ste presvedčení, že je to to pravé, ale neviete, ako začať? Než sa vyzlečiete vonku a skočíte do zamrznutého rybníka po hlave, vyskúšajte striedavú sprchu a postupne predlžujte intervaly studenej vody. Veľmi nápomocná bude tiež Wim Hofova metóda dýchania a otužovania. Začiatky otužovania bývajú krušné, ale vedzte, že sa to oplatí!

2. Aktivity na čerstvom vzduchu

Aktivity  na čerstvom vzduchu, najmä tie aeróbneho charakteru, ako sú chôdza, beh, bicykel, prípadne korčule, z dlhodobého hľadiska podporujú imunitný systém. Začínajte ale pomaly! Obzvlášť pokiaľ nie ste na podobné aktivity zvyknutí, prevádzkujte na jeseň a v zime spočiatku všetko tak, aby ste sa príliš nezadýchali.

Studený vzduch totiž dá poriadne zabrať vašim prieduškám. Kúzlo je v pravidelnosti, nie v náročnosti. Jednorazová fyzicky náročná aktivita totiž imunitný systém krátkodobo skôr oslabuje. Dlhodobému zdraviu sa budete tešiť, ak sa stanete pravidelným prechádzkarom, bežcom či cyklistom. Vyrazte von prevetrať si závity!

Desiata na cesty
Bežte sa prevetrať von a do vrecka si nezabudnite vziať svoj desiatonosič!

Psychická pohoda – kľúč k zdravému telu

Jeseň si väčšina ľudí spojí hlavne s únavou a podráždenou náladou. Hovoríme o jesennej „depke“, hoci od depresie (vážneho psychického ochorenia) majú tieto stavy veľmi ďaleko. Nepríjemné pocity a únava ale môžu prepadnúť každého. O to dôležitejšie je pracovať na vlastnej psychickej pohode a duševnej hygiene pravidelne.

Pokiaľ dodržujete zdravý životný štýl, ale k tomu ste v strese, potláčate svoje emócie a ste vystavení manipuláciám a intrigám, bude to poznať aj na tele. A funguje to aj opačne. Pokiaľ udržujete duševnú pohodu, telo odpustí aj občasné prehrešky proti zdravej životospráve. Ako sa teda udržať v dobrej nálade?

10 tipov, ako sa udržovať v dobrej nálade

1. Rozsvieťte. Na jeseň klesá množstvo slnečného žiarenia a je skôr tma. Dostatok svetla v ranných hodinách vás prebudí a naštartuje telo do nového dňa. Okrem dostatku vitamínu D v strave by ste tak mali myslieť aj na dostatočné osvetlenie (nielen) pracovnej plochy.

2. Zohľadnite psychológiu farieb a obzvlášť na jeseň sa obklopujte teplými a pastelovými farbami. Novú výmaľbu do obývačky plánovať nemusíte. Pomôže voňavá sviečka, útulné závesy alebo hrejivé obliečky.

3. Vypnite monitor. Radšej si večer pred spaním prečítajte dobrú knižku. Dlhé večery sú na to ako stvorené. Obmedzíte tak pôsobenie modrého svetla, oddýchnete očiam a zamestnáte mozog aj inak ako každodennými úlohami. Budete môcť zažiť fascinujúce dobrodružstvo, vzdeláte sa alebo dáte priechod emóciám.

4. Tvorte. Namiesto splínu v pochmúrnych dňoch obráťte pozornosť kreatívnym smerom. Na jeseň v prírode nájdete ideálne materiály na kreatívne tvorenie. Vymyslite veselé dekorácie do bytu alebo sa zatvorte v dielni. Tvoriť môžete aj s deťmi – napríklad halloweenske príšerky alebo domácich Brumíkov.

tipy na jesenné dni
Čas strávený v kuchyni môže byť aj zábava. Vyskúšajte niektoré z našich strašidielok!

5. Poznajte sa. Poznáte dobre sami seba? Svoje silné aj slabé stránky? Viete, čoho sa bojíte a ako vás to ovplyvňuje v každodennom živote? Jeseň je ideálny čas trochu spomaliť a pýtať sa sám/sama seba.

6. Prijmite sa. Už ste spoznali svoje silné a slabé stránky? Teraz je čas ich všetky prijať. Pretože to ste vy. Naučte sa počúvať svoje potreby. Ak ste sami so sebou spokojní, budete o to lepšími partnermi, rodičmi aj šéfmi.

7. Dovoľte si. Spoločnosť nás v dnešnej dobe učí orientáciu na výsledky a potláčanie vlastných potrieb. Pokiaľ celý rok idete v prísnom tempe a režime, nastal čas si raz za čas dovoliť – dovoliť si oddýchnuť a dopriať telu to, na čo má chuť.

8. Buďte vďační. Vďačnosť v nás navodí mnoho príjemných pocitov. Vyskúšajte denníček vďačnosti a každé ráno do neho zapíšte, za čo všetko ste vďační. Pomôže vám to naštartovať pozitívne myšlienky.

Pochmúrny deň rozsvietia dobré raňajky.

9. Tešte sa aj na pochmúrne dni. Nenechajte sa rozhodiť, keď ráno vstanete do škaredého dňa. Tešte sa na chvíle pod dekou s teplým nápojom, urobte si dobré raňajky či večeru. Škaredé počasie využite na činnosti, na ktoré ste v lete nemali čas, pretože ste trávili veľa času vonku. Hranie spoločenských hier s deťmi, prerovnanie špajze alebo plánovanie dovolenky sú ideálne.

10. Buďte. Teraz a tu. Ukotvenie v prítomnom okamihu je obrovským umením. Naučte sa žiť prítomnosťou, poučte sa z minulosti a nestresujte z budúcnosti. Vnímajte naplno a všetkými zmyslami. Začať môžete napríklad s dýchaním. Nadýchnuť sa totiž môžete jedine tu a teraz, nikdy v minulosti ani v budúcnosti.

Nájdite svoj životný balans práce a odpočinku a nezabúdajte sa ani rozmaznávať jedlom. Doprajte si obľúbené oriešky, doplňte vitamíny lyofilizovaným ovocím a sem tam zhrešte aj čokoládou. A ak ucítite, že toho je na vás veľa, nehanbite sa povedať si o odbornú pomoc. Či je jeseň, alebo zima.

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?