Košík

(0)
Zavrieť

V košíku nemáte žiadny tovar.

Ako spoznať nedostatok vitamínov A, D, E a K?

13. 1. | 485× prečítané | 6 minút čítania


Rozpustné v tukoch sú vitamíny A, D, E a K. Zabudnite na srandičky, žiadny vitamín Z neexistuje! Dôležitou vlastnosťou vitamínov rozpustných v tukoch je, že si z nich ľudské telo dokáže vytvárať zásoby na neskoršie využitie. Niekedy však ani to nestačí, takým nedostatkom vitamínu D trpí v zime takmer každý Čech. Prejavy deficitu týchto vitamínov sú rôzne. Aký je vlastne rozdiel medzi hypovitaminózou a avitaminózou a ako spoznáte, že máte nedostatok vitamínu A, D, E alebo K?

Zdieľať



Ako spoznať nedostatok vitamínov A, D, E a K?

Čo sa v článku dozviete?

Vitamín – základ pevného zdravia

Základnými zložkami našej stravy sú živiny alebo nutrienty. Delíme ich na dve skupiny: makronutrienty a mikronutrienty. Makronutrienty alebo makroživiny sú pre telo zdrojom energie a stavebných látok. Patria medzi ne proteíny (bielkoviny), sacharidy (cukry a škroby) a lipidy (tuky). Zaisťujú rast a vývoj organizmu aj jeho každodenné fungovanie. Za deň ich telo spotrebuje relatívne veľké množstvo – stovky až tisíce gramov. Potom sú tu mikronutrienty alebo mikroživiny, ktoré nesú svoje označenie preto, že ich telo potrebuje oveľa menšie množstvo, teda miligramy alebo mikrogramy denne. Medzi mikronutrienty radíme vitamíny, minerály a stopové prvky.

Vitamíny sú nepostrádateľné v procese látkovej výmeny medzi organizmom a vonkajším prostredím. Jednoducho povedané – vitamíny umožňujú telu správne fungovať. Významne sa podieľajú na metabolizme makroživín (bielkovín, sacharidov a tukov) aj na správnom fungovaní mnohých dôležitých telesných funkcií, ako je napríklad celý imunitný systém, výstavba nových tkanív alebo ochrana buniek pred starnutím a degeneráciou. Každý z 13 doposiaľ známych vitamínov je nepostrádateľný pre správne fungovanie a celkové zdravie organizmu a bez neho by naše telo strádalo.

Dostatok vitamínov a minerálov je pre telo úplne kľúčový. Bez nich by nemohlo správne fungovať.

Koľko vitamínov je tak akurát?

Ľudské telo vitamíny buď nevie vyrábať vôbec, alebo iba v obmedzenom (a nedostačujúcom) množstve. Je teda nutné, aby boli vitamíny v adekvátnom množstve obsiahnuté v našom jedálničku. Ďalšou možnosťou je potom užívanie vitamínových doplnkov stravy. Dostatok vitamínov pritom znamená ani málo, ani veľa. Aj prebytok niektorých vitamínov totiž môže telu škodiť, v krajnom prípade pre neho dokonca môže byť nebezpečný. A ako je to s nedostatkom vitamínov? A spasí nás jeden doplnok stravy?

Dva typy nedostatku vitamínov

Podľa závažnosti rozlišujeme dve úrovne nedostatku vitamínu. Ľahšiu formu označujeme ako  hypovitaminóza. Ide o pomerne obvyklý stav spôsobený čiastočným nedostatkom určitého vitamínu.

Medzi prejavy hypovitaminózy patrí únava, náchylnosť k chorobám a infekciám, chudokrvnosť, zápalovosť a krvácavosť ďasien, poruchy hojenia rán alebo problémy so zrakom. Hypovitaminóza sa najčastejšie objavuje u ľudí so zlými stravovacími návykmi.

Príčinou býva nezdravé stravovanie bez dostatku čerstvého ovocia a zeleniny, poruchy príjmu potravy, alkoholizmus alebo malabsorpčný syndróm, pri ktorom je narušený proces vstrebávania živín zo stravy. Príčinou malabsorpcie môže byť veľa chorôb a stavov ovplyvňujúcich zažívanie, napríklad potravinové intolerancie, zápalové ochorenia čriev alebo zlé fungovanie pankreasu.

So zdravším desiatovaním a doplňovaním vitamínov z ovocia vám pomôže náš desiatonosič.

Vážnejšia forma nedostatku vitamínu nesie označenie avitaminóza. Ide o chorobu vyvolanú úplným deficitom určitého vitamínu. Nemusíte sa ale báť. Vo vyspelom svete sa tento stav vyskytuje iba výnimočne. Skôr než nezdravé stravovanie býva príčinou avitaminózy porucha trávenia, nesprávne fungovanie žliaz s vnútornou sekréciou alebo poškodenie črevnej mikroflóry. Spôsobená môže byť tiež užívaním tzv. antivitamínov, čo sú prírodné alebo syntetické látky, ktoré narúšajú funkciu vitamínov alebo ich vstrebávanie do tela. Antivitamíny sú súčasťou niektorých liekov.

Deficit vitamínov rozpustných v tukoch

Nedostatok vitamínov rozpustných vo vode sme si už priblížili v tomto článku, teraz spolu pozrieme na zvyšnú štvorku – A, D, E a K. Tieto vitamíny rozpustné v tukoch si organizmus vie ukladať do zásoby, z ktorej potom môže v prípade potreby čerpať. A to niekoľko dní. Ich vážnym nedostatkom sú ohrozený predovšetkým ľudia trpiaci už spomínaným malabsorpčným syndrómom alebo cholestázou, teda poruchou tvorby a vylučovania žlče. Taký nedostatok vitamínu D ale hrozí aj mnohým zdravým ľuďom napríklad v zime, keď je nedostatok slnečného svitu.

Nedostatok vitamínu A

Vitamín A1 (retinol) a jeho provitamín (karotén) sú veľmi dôležité látky pre zdravie očí a kože. Nedostatok vitamínu A sa tak prejavuje predovšetkým ťažkosťami so zrakom (šerosleposť, zápal spojiviek, syndróm suchého oka) alebo zhoršením stavu pokožky. Medzi kožné prejavy patrí vznik pigmentových škvŕn, suchá a šupinatá pokožka, akné alebo ekzémy.

Retinol nájdete v pečeni, vajciach, tučných rybách a mlieku. Jeho provitamín karotén potom (trúfneme si povedať že neprekvapivo) v mrkvy, marhuliach, ale napríklad aj v mangu.

Nedostatok vitamínu D

Poznáte príslovie: Kam nechodí slnko, tam chodí lekár? Skvele vypovedá o tom, že najdôležitejším a zároveň najprirodzenejším zdrojom vitamínu D je slnečný svit, respektíve jeho časť zvaná UVB žiarenia. Je potrebné upresniť, že slnečné lúče samé o sebe vitamín D neobsahujú, avšak ich pôsobenie v koži stimuluje jeho tvorbu. Podľa vedeckých výskumov se 50 –⁠ 90 % vitamínu D v tele vstrebáva práve kožou prostredníctvom slnečného svetla, zvyšok potom tvorí príjem zo stravy. Iné štúdie došli k záveru, že dostatočný denný príjem vitamínu D zaistí každodenný pobyt na slniečku o dĺžke 20 minút.

Nedostatkom vitamínu D trpí v Česku cez zimu až 75% populácie. Poradíme, ako to zmeniť!

Deficit vitamínu D vedie u detí k rachitíde (krivici), čo je porucha rastu kostí. U dospelých dochádza k narušeniu skladby kostí (osteoporóze, osteopénii) a k zvýšenému výskytu zlomenín. K ďalším prejavom patrí úbytok svalstva alebo znížená imunita. Nedostatok vitamínu D je pritom pomerne častým problémom. V rámci Európy je ním predovšetkým v chladnejších mesiacoch ohrozených až 50 % populácie. A to vrátane detí. Chcete vyzrieť na vitamín D? Poradíme, ako na to!

Nedostatok vitamínu E

Vitamín E (čiže tokoferol) je pre telo dôležitým antioxidantom, teda látkou, ktorá pomáha organizmu v boji proti škodlivým látkam a chráni bunky pred starnutím. Deficit vitamínu E sa prejavuje najčastejšie u ľudí ktorí trpia poruchami vstrebávania tukov či u osôb s chronickým ochorením pečene. Príznaky nedostatku vitamínu E sú problémy so zrakom, znížená obranyschopnosť a neurologické problémy. Môže tiež dôjsť k narušeniu fungovania vaječníkov alebo semenníkov, ktoré môže v krajnom prípade viesť až k neplodnosti. Vitamín E našťastie nie je ťažké doplniť. Tokoferol nájdete v sóje,orieškoch a semienkach, mlieku a veľa tiež v rastlinných olejoch. 

Zelená jednoducho patrí na tanier! Zeleninu upravujte čo najšetrnejšie, aby v nej zostalo čo najviac vitamínov.

Nedostatok vitamínu K

Nedostatok vitamínu K je v našich zemepisných šírkach naozaj výnimočná záležitosť. Vitamín K sa významne spolupodieľa na správnom zrážaní krvi a pokiaľ je ho v tele málo, prejavuje sa to zvýšenou krvácavosťou a nadmernou tvorbou modrín. Nájdete ho v zelených potravinách, ako sú brokolica, pór, špenát alebo kel. Pod tento vitamín radíme aj takzvaný vitamín K2, ktorý sa nachádza hlavne v živočíšnych tukoch. Vedeli ste, že až polovicu z našej dennej potreby vitamínu K2 vyprodukujú naše priateľské baktérie v tenkom čreve? A že je nevyhnutný na správnu mineralizáciu našich kostí? 

Vitamíny sa snažte dopĺňať čo najprirodzenejšou cestou.

Rovnako ako u ostatných vitamínov ani títo štyria bojovníci boj za zdravé telo nevyhrajú sami. Aby všetko fungovalo, ako má, je potrebná synergia. Veľkou výhodou vitamínov rozpustných v tukoch je, že si z nich ľudské telo dokáže tvoriť neskôr využiteľné zásoby. Na rozdiel od vitamínov rozpustných vo vode u nich ale hrozí vyššia pravdepodobnosť predávkovania, pokiaľ sa rozhodnete vitamín suplementovať.

Pokiaľ máte podozrenie, že vám nejaký vitamín chýba, skúste do svojho jedálnička pridať jeho prírodné zdroje. Tými sa nepredávkujete. Pokiaľ budete chcieť zaradiť doplnok stravy, najlepšie urobíte, keď svoj zdravotný stav ešte pred tým konzultujte s lekárom.

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?