🎉 Oslava 10 rokov už len do nedele. Chrumkajte párty dobroty s 10% ZĽAVOU! 🎈

Košík

(0)
Zavrieť

V košíku nemáte žiadny tovar.

Čo mašktiť počas diéty aneb čím nahradiť chipsy?

14. 4. | 3993× prečítané | 6 minút čítania


Plavková sezóna sa blíži a vy si (ako každý rok) hovoríte, že odteraz už žiadne chipsy, solené praclíčky alebo iné slané snacky! Až sa zas večer pri telke dostavia chute, vystačíte si s alternatívou: tyčinkami z mrkvy a zeleru… Plán je to úctyhodný, ale surová zelenina zaženie chute máloktorého maškrtníka. Našťastie pre vás máme dobrú správu. Dáme vám tipy, ako maškrtiť zdravšie, čím nahradiť chipsy a zároveň si pri tom poriadne pochutnať aj zachrumkať!

Zdieľať



Čo mašktiť počas diéty aneb čím nahradiť chipsy?

Čo sa v článku dozviete?

Mašktrenie pre gurmánov aj fitness nadšencov

Všimli ste si, že si film alebo seriál užijete oveľa viac, keď si počas sledovania pochutnáte na niečom chrumkavom? Potom rozhodne nie ste sami! Je tu však jeden problém: klasické chipsy rozhodne nepatria k zdravým potravinám, takže vám slastný pocit pri každom chrumkaní môžu ľahko pokaziť výčitky svedomia. A to by bola veľká škoda.

Dali sme teda naše múdre hlavy dohromady a chceli sme prísť na to, čím nahradiť chipsy. Po čom tak siahnuť, keď chceme maškrtiť zdravšie, ale zároveň si pochutnať a zachrumkať? Na výsledky nášho intenzívneho a náročného bádania sa mrknite do našej novej kategórie snackov!

Ako fazuľky strčili chipsy do vracka

Hviezdou celej kategórie sú bezpochyby fazuľové lupienky. Vrelo ich odporúčame vyskúšať nielen tým, ktorí si chcú zamaškrtiť a zároveň si strážia líniu, ale aj všetkým ostatným – a to bez výnimky! Akonáhle túto dobrotu ochutnáte, na chipsy si už ani nespomeniete. Keď vedľa seba navyše porovnáte výživové hodnoty oboch chrumkavých dobrôt, nebudete veriť vlastným očiam! Fazuľové lupienky sú v tomto ohľade víťazom, ktorému chipsy s vysokým obsahom tuku, soli a kalórií nesiahajú ani po členky. Len sa pozrite na tie proteíny!

Porovnanie nutričných hodnôt chipsov a fazuľových lupienkov*

 EnergiaTukySacharidyBielkovinySoľ
Klasické CHIPSy2205 kJ / 529 kcal33 g50 g5 g1,5 g
FazUĽové lupIEnky solené1709 kJ / 409 kcal16 g33,5 g24 g 1 g
FazUĽové lupIEnky citrÓn a paprika1690 kJ / 404 kcal16 g32 g24 g1 g
FazUĽové lupIEnky ČIERNE KORENIE a citrÓn1709 kJ / 419 kcal16 g33 g24 g1 g

* hodnoty na 100 g

A tak sme si povedali, že im musíme dať ešte ďalšie atraktívne príchute. Kombinácia jemne citrónu a papriky aj kombo čierne korenie a citrón sa čoskoro vyšvihli na predné priečky našej pomyselnej súťaže. V porovnaní s klasickými zemiačikmi obsahujú naše ochutené fazuľové lupienky polovičné množstvo tuku a celkovo zhruba o štvrtinu menej energie, čo z nich neoddiskutovateľne robí zdravšiu alternatívu.

Z jedného 200g vrecúška, ktoré občas zmizne ako nič, oproti chipsom prijmete asi o 1000 kJ menej. To zhruba zodpovedá energii, ktorú obsahuje napríklad pól tabuľky čokolády alebo hamburger z McDonald's.*

Vo výpočte kladov ale môžete pokračovať ešte ďalej. Fazuľové lupienky obsahujú dokonca skoro štyrikrát viac proteínov ako chipsy! Vyrábame ich totiž z fava fazule, ktoré patria k bohatým zdrojom rastlinných bielkovín. To v chipsoch by ste sa bielkovín nedohľadali. Počas sledovania televízie si tak môžete dopriať naozajstnú proteínovú bombu, ktorá navyše vďaka vláknine zasýti. Odhaľte ich kúzlo v plnej kráse – o lupienkoch sme dokonca spísali samostatný článok.

*Upozorňujeme, že tento prepočet uvádzame len pre predstavu a rozhodne vás nenabádame, aby ste si ušetrené kalórie užili návštevou fast foodu!

Bielkovinami nabité dobroty

Zvlášť pokiaľ patríte medzi aktívnych športovcov, alebo dokonca vyznávačov fitness, pri pohľade na tabuľku s nutričnými hodnotami pozeráte vždy ako prvý na riadok s bielkovinami. A to je úplne v poriadku, pretože každý správny športiak vie, že práve príjem bielkovín je dôležitý nielen pre budovanie a regeneráciu svalov. 

Strukovinové snacky sú plné bielkovín a chutí. Zachrumkajte si tiež!

Zároveň však platí, že informácie uvedené v príslušnom riadku vás u väčšiny chrumkavých dobrôt a zobania väčšinou veľmi nepotešia. Našťastie existujú aj svetlé výnimky! Napríklad naše vyladené zmesi zo sójových bôbov a ďalších strukovín, ktoré obsahujú cez 30 % bielkovín a zároveň nízke množstvo sacharidov aj tukov.

Porovnánie nutričných hodnôt chipsov a strukovinových MYXov

 EnergiaTukySacharidyBielkovinySoľ
Klasické CHIPSy2205 kJ / 529 kcal33 g50 g5 g1,5 g
MYX Salty beans1766 kJ / 421 kcal14 g35 g 33 g 1 g
MYX Spicy beans1766 kJ / 421 kcal16 g36 g32 g1,5 g

* hodnoty na 100 g

V MYXe Salty beans nájdete okrem sójových bôbov aj pražené fazuľky a hrášok. Verte, že až túto nadupanú kombináciu ochutnáte prvýkrát, nebude sa vám chcieť veriť, že sa pýši takými skvelými nutričnými hodnotami. A je pravdepodobné, že sa okamžite stane stálicou vo vašej špajze.

Pre odvážnejšie chuťové poháriky máme MYX Spicy beans. Vďaka pikantnej chuti a vysokému množstvu bielkovín vám bude stačiť iba malá porcička, ktorú pri svojich športových výkonoch hravo spálite. Alebo pokukujete po novinkách Power, Balans a Vulcano?

Vybalansujte svoje maškrtenie s MYXom Balans.

Štipka Ázie do každej špajzy

Ďalšiu skvelú možnosť, ako nahradiť chipsy, predstavujú naše ryžové krekry. Táto mňamózna špecialita pochádza z Japonska, kde ju nazývajú senbei. Dochrumkava opražené a fantasticky vychutené ryžové plátky si zamilujete na prvé chrumknutie. Hlavným nutričným plusom niektorých príchutí je asi o štvrtinu nižšia kalorická hodnota ako v chipsoch. A čo sa týka tuku, je to ešte ružovejšie. Alebo ryžovejšie?

Porovanie nutričných hodnôt chipsov a ryžových krekrov

 EnergiaTukySacharidyBielkovinySoľ
Klasické CHIPSy2205 kJ / 529 kcal33 g50 g5 g1,5 g
RYžové krekry ČIERNE KORENIE a sezam1769 kJ / 419 kcal8 g 76 g 8 g1,5 g
RYžové krekry PARADAJKY a bylinky1831 kJ / 436 kcal12 g 73 g 8 g1 g

* hodnoty na 100 g

Hlavnou východiskovou surovinou je v tomto prípade ryža, a tak krekry obsahujú relatívne veľké množstvo sacharidov. Ak si teda strážite príjem uhľohydrátov, doprajte si túto lahôdku iba v primeranom množstve.

Pokiaľ milujete korenené snacky, vyskúšajte príchuť čierne korenie a sezam, ktorá nesklame žiadneho vyznávača ostrých chutí. Ryžové krekry paradajky a bylinky vás potom prenesú rovno do slnečného Talianska. Okrem zobania k televízii či drinku ich môžete prihodiť do šalátu alebo namiesto krutónov do polievky, čím svojim kulinárskym výtvorom dodáte skutočný šmrnc.

Na chipsy si už ani nespomeniete

Rozhodne nemusíte mať strach, že by fazuľové lupienky, ryžové krekry alebo pražené sójové bôby neuspokojili vaše chute na slaný snack k televízii, naopak! Ich vyladená chuť a chrumkavá textúra vás zdvihnú zo stoličky, respektíve posadia späť na gauč. A viete, ako sa hovorí, že zákazník má vždy pravdu? Máme radosť, že nám tí naši v hodnotení zdravého maškrtenia dávajú za pravdu. Presvedčte sa sami na vlastné chuťové poháriky!

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?