Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Prečo sú lieskové orechy zdravé

6. 5. | 878× prečítané | 7 minut čítanie


Nádherné šaty od Popolušky síce v lieskových orieškoch zrejme nenájdete, zato sú ale nabité prospešnými látkami pre naše zdravie. Ich typická sladkastá chuť je nepostrádateľnou súčasťou mnohých svetovo známych cukroviniek aj tradičného vianočného pečiva. Poďte sa s nami pozrieť, čo sa pod šupkou lieskových orieškov skrýva, ako môžu prospieť vášmu zdraviu a v akej podobe ich môžeme v kuchyni použiť.

Zdieľať



Prečo sú lieskové orechy zdravé

Čo sa v článku dozviete?

Bohatstvo pod tvrdou škrupinou

Lieskové orechy sú semená liesky obyčajnej, ktorá sa pestuje predovšetkým v Turecku, južnej Európe, či Spojených štátoch. Tento ker ale s veľkou pravdepodobnosťou dôverne poznáte aj vy, pretože sa hojne vyskytuje aj u nás. Pre všetky rastliny je typické, že do svojich semien ukladajú tie najcennejšie a najvýživnejšie látky. Aj pod škrupinou plodu liesky sa tak skrývajú sladkasté zásobárne energie, ktoré sú navyše doslova nabité blahodarnými živinami.

Orechy a semená majú vysokú energetickú hodnotu tvorenú predovšetkým tukmi. Tieto tuky sú ale prospešné pre naše zdravie a nie je potreba sa ich báť. Aj lieskové oriešky sú bohatým zdrojom mononenasýtených mastných kyselín. Najviac zastúpenou mastnou kyselinou je esenciálna kyselina linolová z rady omega-6, ktorá pomáha znižovať hladinu zlého cholesterolu (LDL) a naopak prispieva k zvýšeniu toho zdravého (HDL).

Každý lieskový oriešok v sebe ukrýva aj poriadnu dávku minerálov. Ľudský organizmus si tieto dôležité látky nedokáže sám vyrobiť, a tak je potrebné ich v dostatočnej miere prijímať potravou. Z dôležitých minerálnych látok nájdeme v lieskačoch hlavne železo, vápnik a zinok, ktoré sú dôležité pre správny rast a vývoj. Ukrývajú v sebe ale aj fosfor, draslík, meď a horčík.

lískové ořechy
Lieskové oriešky sú bohatým zdrojom mononenasýtených mastných kyselín.

Lieskové orechy sú navyše významným zdrojom vitamínov zo skupiny B. Nájdeme v nich napríklad vitamíny B1 a B3, ktoré pomáhajú nášmu metabolizmu a podporujú činnosť nervového systému. Vitamín B2 je zase dôležitý pre vitalitu pokožky a očí. Vitamín B6 podporuje tvorbu červeného krvného farbiva hemoglobín. Pre produkciu červených krviniek je kľúčový vitamín B9, ktorý v nich tiež nájdete.

Ďalšou dôležitou zložkou v lieskovom oriešku je vitamín E, ktorý sa radí medzi antioxidanty. Je vedecky dokázané, že vitamín E chráni bunky pred voľnými radikálmi aj oxidatívnym stresom a napomáha v organizme znižovať zápaly. Antioxidanty v lieskových orieškoch sú najmä takzvané fenolové zlúčeniny. Tie prispievajú k zníženiu hladiny cholesterolu a podporujú činnosť srdca. Vzhľadom k tomu, že najviac vitamínov obsahuje šupka orieška, je najlepšie konzumovať celé nepražené jadrá.

7 výhod pre zdravie

Vysoký obsah vitamínov, minerálov, zdravých tukov a ďalších prospešných látok robí z lieskačov dobrotu, ktorá prospeje vášmu telu aj kráse. Vybrali sme pre vás sedem hlavných dôvodov, prečo jesť lieskové oriešky.

1. Dokonalé palivo pre mozog

Vzhľadom na vysoký obsah vitamínov skupiny B a E a nenasýtených mastných kyselín sú lieskové orechy skvelou zásobárňou energie pre mozog. Podľa výskumov zvyšuje pravidelná konzumácia lieskových orieškov schopnosť koncentrácie, zlepšuje kognitívne a pamäťové funkcie i celkovú funkciu nervového systému.

2. Srdce ako zvon

Vysoká koncentrácia antioxidantov a zdravých tukov preukázateľne prispieva k zníženiu hladiny škodlivého cholesterolu v krvi. Vďaka tomu sa zvyšuje priechodnosť tepien, čo podporuje správnu činnosť srdca. Oriešky sú skutočnou srdcovou záležitosťou!

lískové ořechy
Lieskače sú plné antioxidantov, ktoré bojujú proti oxidatívnemu stresu.

3. Metabolizmus rozbehnutý na plné obrátky

Vŕta vám hlavou, ako je to s vplyvom lieskových orieškov na chudnutie? Hoci majú rovnako ako ostatné druhy orechov a semien vysokú energetickú hodnotu, v primeranom množstve sa skvele hodia aj do redukčného jedálnička. Sú totiž vynikajúcim zdrojom vitamínu B6, ktorý v ľudskom tele podporuje enzymatické procesy. Vďaka tomu dochádza k správnemu zužitkovaniu bielkovín, cukrov a tukov z potravy. Vitamín B6 zohráva dôležitú úlohu aj v procese premeny zásobných cukrov v pečeni na energiu. V rozumnom množstve majú teda lieskové orechy na metabolizmus stimulačné účinky a ani vedecké štúdie nepreukázali súvislosť medzi ich dlhodobú konzumáciou a nárastom hmotnosti.

4. Vlasy ako koruna krásy

Nedostatok niektorých látok sa môže negatívne prejaviť na kvalite a vzhľadu vlasov a často býva tiež dôvodom ich nadmerného vypadávania. Lieskače obsahujú hneď niekoľko zložiek, ktoré zdravie a krásu vlasov podporujú. Sú nimi predovšetkým omega-3 mastné kyseliny, vitamíny zo skupiny B a minerály ako zinok, vápnik, horčík a železo. Ak túžite po nádhernej hrive ako z reklamy, lieskové oriešky sú pre vás to pravé orechové.

lískooříškový protein
Vitamín B6, ktorý podporuje enzymatické procesy, doplníte aj lieskovým proteínom.

5. Pre regeneráciu svalov

Pre športovcov sú lieskové orechy nielen vynikajúcim zdrojom energie, ale aj horčíka. Tento minerál prispieva k správnej činnosti nervového systému, reguluje hladinu cukru v krvi i krvný tlak a predovšetkým podporuje fungovanie svalov vrátane toho najdôležitejšieho – srdce. Pri vysokej fyzickej záťaži sa nedostatok horčíka môže prejaviť nepríjemnými svalovými kŕčmi. Navyše vstrebávaniu horčíka do tela napomáha aj prirodzený obsah vitamínu B6!

6. Pre sokolí zrak

Oko je veľmi zložitý orgán, ktorý pre správne fungovanie spotrebováva veľa kyslíka. Z tohto dôvodu sú oči veľmi citlivé na oxidačný stres spôsobený voľnými radikálmi. Lieskače sú bohatým zdrojom vitamínu E, ktorý pôsobí proti voľným radikálom, a chráni tak očné tkanivo pred poškodením. Ľudské telo si vitamín E nevie samo vyrobiť, a tak je jeho príjem v potrave skutočne dôležitý.

7. Pre lepšie zažívanie

Vysoký podiel bielkovín a vlákniny zaistí, že lieskové oriešky zasýtia na dlhú dobu. Navyše tieto zložky pozitívne pôsobia na trávenie. Pokiaľ chcete lieskače prebudiť do plnej sily, môžete ich aj aktivovať. Lieskové orechy sa odporúča máčať po dobu asi 7 hodín.

pasta lískové ořechy

7 tipov, kde využiť lieskové oriešky

Lieskovooriešková príchuť patrí celosvetovo k tým vôbec najobľúbenejším a nie je sa čomu diviť. Jemná sladkosť a bezkonkurenčná chrumkavosť sa skvele hodí do zmrzlín, čokolád, krémov, sušienok, vianočného pečiva a ďalších, nielen sladkých jedál. Vzhľadom k skutočne skvelému nutričnému profilu lieskových orechov je najlepšie ich jadrá konzumovať v raw podobe. V kuchyni je ale ich využitie naozaj široké, a tak vám prinášame niekoľko (ne)tradičných tipov, kam ich jednoducho pridať.

1. Zdravé maškrtenie nielen k filmu

Radi si pri sledovaní televízie doprajete nejakú dobrotu, ale po sáčku zemiačikov vás trošku hryzie svedomie? Potom vám odporúčame nezdravé vyprážané chipsy nahradiť naším MYXom aktivovaných orechov! Nielen, že skvele chrumkajú, ale navyše vaše telo zásobujú cennými a zdraviu prospešnými látkami.

2. Energia na cesty a tréningy

Nutričné ​​hodnoty lieskových orechov sú vysoké, a tak skvele poslúži ako rýchly a zdravý zdroj energie. Na výlete či tréningu preto majte vždy po ruke našu lieskovoorieškovou proteínku, ktorá vás nielen skvele zasýti, ale dodá vám tiež energiu a horčík toľko dôležitý pre regeneráciu svalov.

proteinka lískáč
Zoberte si so sebou na cesty do vrecka lieskovoorieškovú proteínku!

3. Lahodná pasta na pečivo aj na lyžičku

Keď sa povie lieskový oriešok, mnohí z nás si ako prvé vybavia Nutellu. Tá síce chutí výborne, ale po prečítaní zloženia nejedného prejde chuť. Pohár plný cukru, stužených rastlinných tukov a aditív. Nemusíte ale zúfať, náhradou môže byť lieskovooriešková pasta, ktorá obsahuje len a len lieskače bez sladidiel a aditív. Ak túžite po kakaovejšej chuti, môžete pridať kakao, trošku vanilkového extraktu a sladidlo podľa chuti. Mmm! Samotnú pastu môžete použiť na prípravu krémov, ako nátierku pečivo alebo pokojne len tak na lyžičku.

4. Ozdoba na tortu aj na domáce pečenie

Myslíme aj na tých, ktorí majú radšej lieskové oriešky bez šupky. Na čokoláde totiž vyniknú ďaleko lepšie nahé. Veľkú parádu urobia pri zdobení dezertov aj vianočného pečiva. Obalené v sladkej kruste to vedia lieskače tiež pekne rozbaliť, nebojte. Takto upravené skvele pridajú sladkosť do sviežich ovocných dezertov. Nasucho pražené blanšírované lieskové orechy môžete pridať napríklad do polievok, šalátov alebo rizota. Skvele tam zachumkajú, uvidíte.

brownie
Lieskovoorieškovou pastou a kúskami nasekaných orechov dozdobíte každú tortu.

5. Koktejl plný bielkovín

Všetkých zástancov svalov a zdravého stravovania zaiste poteší lieskový proteín s 49% obsahom bielkovín. Je úplne bez pridaných látok a sladidiel. Stačí pretrepať v shakeri s vodou či mliekom a potom už si len užívať tú vynikajúcu chuť. Proteínový prášok z lieskačov navyše využijete aj pri príprave pečených i nepečených dezertov alebo do ovsenej kaše.

6. Horkosladká symfónia

Kombinácia sladkej lieskovoorieškovej chuti s kvalitnou horkou čokoládou je jednoducho dokonalá. Naše lieskové oriešky v 70% horkej čokoláde sa stanú vašou novou závislosťou. Neostane vám nič iné, iba si svoju pravidelnú dávku tejto dobroty bez výčitiek dopriať. K filmu, deťom ako sladkú bodku po obede alebo do sviatočného kornútku k narodeninám alebo ako čertovsky dobrú mikulášsku nádielku.

7. Po ruke vždy a všade

Či už milujete lieskové oriešky v akejkoľvek podobe, v našom desiatonosiči ich budete mať so sebou pri každej príležitosti. Na výlete vám doplnia energiu v kombinácii so sušenými datľami, v škole alebo práci podporia činnosť mozgu spolu s obrími kešu orechmi. Nasekané lieskače v rannej granole alebo ovsenej kaši naštartujú váš metabolizmus pre ďalší produktívny deň.

proteinové válečky
Proteínové valčeky s lieskovými orechmi si ľahko doprajete na raňajky aj na cestách.

Lieskové oriešky sú vynikajúcim zdrojom nenasýtených mastných kyselín, vitamínov, minerálov a ďalších látok pre zdravie a krásu vášho tela. Vďaka ich viacúčelovému využitiu ich ľahko zakomponujete do mnohých pokrmov sladkej i slanej kuchyne. Nie sú tak exotické, ako napríklad kešu alebo mandle, nemali by sme ale na ne zabúdať. Tak čo, kam dáte lieskače najskôr?

Načítám

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?