Ako posilniť imunitu?


 

A už je to tu - obdobie neustálych dažďov, hmly a sychravého počasia. Jeseň. Náhla zmena počasia a rýchle ochladenie nás väčšinou nemilo prekvapí a kým stihneme z dna skrine vyštrachat pletené ponožky a obľúbenú čapicu, už sa o slovo hlási nádcha a jesenné nachladnutie.

 
hapčísk

Imunitný systém musíme posilňovať v priebehu celého roka, akonáhle nás totiž skolí bacil, už je často neskoro. Základom je pravidelný pohyb a vyvážený jedálniček s dostatkom minerálov, vitamínov, vlákniny a probiotík zabezpečujúcich ich správne vstrebávanie. Ako teda môžeme imunitu podporiť na poslednú chvíľu?

 

(Super)potraviny, ktoré nakopnú váš imunitný systém

 

OVOCIE

Akonáhle sa vonku ochladí, začneme sa dopovať dávkami vitamínu C. Ten máme spojený predovšetkým s kyslými citrusmi, ale vedeli ste, že oveľa väčšiu nálož vitamínu C obsahujú černice, čučoriedky alebo čierne ríbezle? Na vrchole pomyselného stupňa víťazov sa však naparuje rakytník, ktorý s obľúbeným pomarančom síce zdieľa jasnú oranžovú farbu, ale "Céčka" obsahuje až dvadsaťpäťkrát viac!

Najviac vitamínu C nájdete v čerstvom ovocí, to k nám však v zime cestuje cez pol sveta, dozrieva v kontajneroch a jeho chuť nás často príliš nenadchne. Ak neplánujete pre jahody poslať Marušku, skúste nakuknúť do Světa plodů - naše ovocie je lyofilizované, teda sušené mrazom, vďaka čomu si uchovali všetky vitamíny aj cenné látky a navyše vám vydržia celú zimu!

 
ovoce

KORENIE

Cesnak
Z jesenného prechladnutia nás spoľahlivo vykuríruje poctivá domáci cesnačka. Cesnak totiž obsahuje vysokú dávku allicínu, ktorý prirodzene detoxikuje organizmus, posilňuje imunitný systém a bojuje proti rade mikroorganizmov podobne ako penicilín.  

Kurkuma
Jej korenené aróma, žltú farbu a jemne štipľavú chuť poznáme najmä z kari omáčok. Ide o prášok z koreňa kurkumovníka, ktorému sa prezýva tiež indický šafran. Vedeli ste, že kurkuma sa radí medzi superpotraviny? Obsahuje veľa antioxidantov, vitamínov a predovšetkým látku kurkumín, ktorý telu pomáha v boji proti vírusom a baktériám, preto sa v celej východnej medicíne využíva už po stáročia.

Zázvor
Zázvor pochádza z Číny a podobne ako u kurkumy sa jeho koreň celé stáročia používa nielen ako korenie, ale aj ako liek. Je bohatý na antioxidanty a obsahuje gingeroly, ktorý mu dodáva nielen charakteristickú štipľavú chuť, ale predovšetkým má protizápalové účinky a pomáha proti migréne a nevoľnosti.

Škorica
Vôňa škorice nám vždy pripomenie vianočné pečenie a sladučký punč. Jedná sa vlastne o kúsok kôry škoricovníka. Tá pravá, cejlonská, je tvorená iba tenkou vrstvou vnútornej kôry, sladko vonia a má štipľavú hrejivú chuť. Škoricová kôra sa radí medzi prírodné antibiotiká, posilňuje imunitný systém a má tiež priaznivé účinky na naše trávenie a krvný obeh

 koreni
 

GOJI

Goji, inak aj kustovnica čínska, je ďalšia superpotravina, ktorú poznáme z východnej medicíny. Obsahuje radu aminokyselín a antioxidantov posilňujúcich imunitu a taktiež pomáha zmierňovať stres. Pridať ju môžete do smoothie, jogurtu, granoly, alebo ju zobať len tak. Podľa starej čínskej medicíny predlžuje pravidelná konzumácia týchto červených plodov život až o niekoľko rokov - tak to si dnes dáme rovno celú hrsť!

 goji

 

MED A VČELÍ PEĽ

Včely sa s nami podelili o svoj zázrak! Med všetci dobre poznáme - v našom tele pôsobí protizápalovo, vďaka obsahu vitamínov a minerálov posilňuje imunitu a navyše má aseptické účinky. Ale taký lyofilizovaný peľ? To je hotová vitamínová bomba! Obsahuje draslík, fosfor, síru, horčík, sodík, vápnik, železo, veľké množstvo aminokyselín a enzýmov, nukleové kyseliny, éterické oleje a vitamíny A, B-komplex, C, D a E. Primiešajte ho do medu, smoothie alebo rovno do čaju , skvele dochutí taktiež šalátovú zálievku! 


lyo-pyl

 

MANDLE

Orechy obsahujú širokú škálu vitamínov a minerálnych látok, napríklad mangán, horčík, meď, vápnik a fosfor. Mandle však majú oproti ostatným orieškom navrch. Nájdeme v nich totiž množstvo vitamínu E, ktorý je rovnako ako "Céčko" silným antioxidantom a pomáha nám v boji proti voľným radikálom, ktoré sa pokúšajú poškodiť bunky v našom tele. Okrem toho sú mandle bohaté na vlákninu, a napomáhajú tak správnemu tráveniu.

 mandle

 

JESENNÉ ENERGY SMOOTHIE

A ako tieto suroviny využiť na maximum? Skúste ich všetky zmiešať vo výživnom smoothie. Okrem dávky energie vás nadopujeme aj poriadnu zásobou vitamínov, minerálov a vlákniny, ktoré nakopnú váš imunitný systém.

 

smoothie

 

Goji cez noc namočte do trošky mandľového mlieka alebo vody, následne ju so všetkými ostatnými surovinami rozmixujte do krémovej konzistencie. Vodu alebo mandľové mlieko pridávajte postupne, ak budete chcieť smoothie bowl, teda husté smoothie do misky, môžete si hore pridať semienka, ovocie aj orechy na ozdobu. Ak raňajkujete za pochodu, pridajte viac tekutiny a smoothie vypite cestou do práce. 

 

 Nech Vám chutí!

logo_small