Čo sa v článku dozviete?
História certifikátu
Systém riadenia kvality vznikol v dvadsiatych rokoch minulého storočia, kedy sa začala sériová výroba rozširovať, a tak bolo nutné pripraviť normy, ktoré zjednotia a udržia určitú kvalitu výroby, bez toho aby sa musel každý výrobok samostatne testovať. Prvé zásady sa objavovali po druhej svetovej vojne, avšak boli medzi nimi rozdiely v závislosti na území (iné normy boli v USA, iné v Japonsku či v Európe). Rozdiely sa objavovali aj v závislosti na jednotlivých korporáciách. ISO 9001 našla svoj domov vo Veľkej Británii, kde vznikla v osemdesiatych rokoch. Následne sa rozširovala po celej Európe a vzniklo tak jednotné overovanie a plnenie certifikácie. Na plnenie všetkých požiadaviek dohliada nezávislé certifikované spoločnosti.
Čo všetko certifikát obnáša?
Existuje niekoľko noriem ISO a každá sa zaoberá niečím iným. Konkrétne ISO 9001 sa orientuje predovšetkým na procesy vo firmách. Je možné ho použiť vo všetkých sektoroch, rôzne veľkých firmách i organizáciách. Do roku 2015 sa certifikáty sústreďovali predovšetkým na výrobné firmy. Neskôr sa oblasť rozšírila aj na služby. Firmy si stanovujú svoje ciele a plány v oblasti kvality produkcie. Následne za pomoci nastavených procesov tieto ciele a plány realizujú.
Certifikát nie je nutnosťou ani povinnosťou zo zákona, avšak poskytuje osvedčenie kvality, čo v očiach zákazníkov i obchodných partnerov činí dobrý dojem. Ak získate ISO 9001, potom získavate certifikát s medzinárodným uznaním a platnosťou. Certifikát sa vydáva na tri roky a počas danej doby prebiehajú audity, ktoré zisťujú, či je všetko dodržiavané. Pred ukončením trojročného obdobia platnosti je potrebné začať nový proces na získanie certifikátu.
Princíp normy ISO 9001
Vedenie firmy udáva a nastavuje jasné plány a ciele, ktoré sa týkajú oblasti kvality ich produkcie. Potom sa realizujú za pomoci jasne daných procesov. Celá činnosť je monitorovaná a zapisovaná. V prípade nutnosti sa navrhujú úpravy a zmeny. Ďalej sa norma zaoberá princípmi riadenia dokumentácie, riadenia ľudských zdrojov a infraštruktúry. Sleduje tiež zavádzanie procesov komunikácie so zákazníkmi, hodnotenie dodávateľov alebo meranie výkonnosti firmy.
Prínosy pre firmu
- Zvyšuje sa dôveryhodnosť firmy pre zákazníkov aj obchodných partnerov.
- Je možné spätne vykonávať kontroly plnenia zavedených pravidiel.
- Vďaka norme sa ľahšie získavajú noví zákazníci aj obchodní partneri.
- Je zaistená vysoká úroveň kvality výrobkov či služieb.
- Priebežne sa analyzujú riziká práce a v prípade potreby sa upravujú.
Čo to znamená pre zákazníka
Certifikát ISO 9001 je potvrdením, že je firma dôveryhodná a plne dodržiava nastavené pravidlá kvality výroby. Zákazník si tak môže byť istý, že počínanie firmy je v súlade so štandardmi ISO. A rovnako ako tomu je u iných typov certifikácií, je firma pod neustálou kontrolou a nesmie si dovoliť žiadne zakopnutia!