Upozornenie: Z dôvodu prechodu na nový systém je pre prihlásenie nutné obnoviť si heslo.

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Nedostatok selénu? Para orechy ho vyriešia raz dva!

12. 8. | 48× prečítané | 4 minuty čítanie


To som z toho jeleň – kde vezmem ten selén? Stačí jeden až dva para orechy denne a je postarané. A prečo to vlastne riešiť? Selén je neprávom prehliadaným prvkom, ktorý často zatieňuje známejší zinok. Obaja sú pritom pre naše zdravie zásadné a navyše sa skvele dopĺňajú. Aké funkcie má selén v ľudskom tele, prečo sa pri hľadaní jeho zdrojov spoľahnúť práve na para orechy a v akých ďalších potravinách sa nachádza? Všetko podstatné sme pre vás rozlúskli v nasledujúcich odsekoch.

Zdieľať



Nedostatok selénu? Para orechy ho vyriešia raz dva!

Čo sa v článku dozviete?

Prečo je selén dôležitý?

Selén sa spoločne so zinkom stará o kondíciu našich vlasov a nechtov, prispieva k normálnej činnosti štítnej žľazy aj k nepriestrelnosti imunitného systému. Navyše pomáha znižovať hladinu cukru v krvi. Okrem toho je významným antioxidantom, pôsobí proti oxidatívnemu stresu, spomaľuje starnutie buniek a redukuje jeho následky.

Dostatočný príjem selénu je spájaný aj s psychickou pohodou, lepšou náladou a nižším rizikom vzniku depresie. Stará sa o blaho nášho tela i duše, a v jedálničku by preto rozhodne nemal chýbať. Prijať jeho odporúčané denné množstvo je našťastie ľahké – spoľahlivým zdrojom sú (kto by to u nás čakal?) orechy!

Para orechy majú selénu na rozdávanie

Para orechy rastú na vysokých stromoch rodu júvie, ktoré patria k vážne ohrozeným druhom, pretože rastú v dažďových pralesoch. A tie sa ničia rozsiahlym výrubom. Ich plodom je tobolka, v ktorej sa nachádza 12 až 22 semien orechov s tvrdou škrupinou a chutným sladkým jadrom. Svoje meno získali v brazílskom prístave Para, odkiaľ sa para orechy vyvážajú. V anglicky hovoriacich krajinách sú známe ako brazílske orechy (brazil nuts).

Okrem lahodnej chuti vynikajú práve vysokou koncentráciou selénu. V 100 gramoch ho obsahujú až 2000 mikrogramov, ale obsah selénu sa líši v závislosti na tom, kde presne pekany rastú. Konkrétnu hodnotu u každého orieška je tak pomerne ťažké určiť. Doplnenie potrebného množstva tohto stopového prvku ale nie je žiadny oriešok – nájdete ho aj inde. Medzi ďalšie zdroje selénu, aj keď zďaleka nie tak nadupané, patria makadamy, ryby a hovädzie mäso, syry či vajcia.

Hrst makadamů
Selén nájdeme okrem para orechov i v makadamoch, rybách či vajciach.

Koľko para orechov denne zjesť?

Odporúčaná denná dávka selénu pre priemerného zdravého dospeláka sa pohybuje medzi 0,3 a 1,1 mikrogramami na kilogram telesnej hmotnosti, teda asi 16–70 mikrogramov denne. Z balenia large para orechov tak naozaj stačí zobnúť len ​​jeden. Medium para orechy môžete zlupnúť aj dva.

Tip! Lámete si hlavu otázkou, koľko orechov jesť? Spočítali sme to za vás!

Ako je známe, všetkého veľa škodí. A u selénu to platí obzvlášť. Vo vysokých dávkach sa pre telo stáva dokonca toxickým. K takému množstvu sa ale obvykle neprejete a ak áno, väčšinou sa jedná o jednorazový výkyv. Častejšou príčinou býva nesprávne zvolená suplementácia. Za najvyššiu bezpečnú dávku sa podľa WHO považujú 4 mikrogramy selénu na kilogram telesnej hmotnosti. U malých detí sa potom neodporúča prekračovať celkové množstvo 40 mikrogramov selénu denne. Pri predávkovaní totiž nie je o čo stáť – môže sa objaviť nevoľnosť, zmeny na nechtoch, únava alebo podráždenosť.

Pre alergikov však môže byť až až aj jeden malý oriešok! Para orechy totiž patria spolu s arašidami k najsilnejším alergénom z tejto skupiny potravín. Pozor tiež na zatuchnutie – para orechy sú k nemu vďaka vyššiemu obsahu polynenasýtených mastných kyselín náchylnejšie, a tak je potrebné vyberať kvalitné kúsky a správne ich skladovať. Vyhnete sa tak nepríjemným chuťovým zážitkom a tráviacim ťažkostiam.

Para ořechy
Na rozdiel od iných druhov orechov, para orechy nie je bezpečné jesť vo väčšom množstve. Odporúčané sú maximálne 2 denne.

Ako para orechy zaradiť do jedálničku?

Para orechy sú ako zdroj selénu obľúbené práve kvôli jednoduchosti používania. Spoliehajú sa na ne predovšetkým milovníci rastlinnej stravy, ktorí hľadajú náhradu živočíšnych zdrojov tohto blahodarného minerálu.

K para orechom môžete jednoducho pristupovať ako k doplnkom stravy v tabletách. Stačí si vytvoriť dennú rutinu a pridať jeden až dva para orechy do každých raňajok alebo napríklad dopoludňajšej desiaty.

Zobať ich môžete samotné alebo si ich vychutnať v našej Exclusivke s ostatnými orechmi. S prenosom do práce alebo školy vám pomôže praktický Desiatonosič, do ktorého si každý deň nasypete, čo sa vám len zapáči. Nájde miesto v každom batohu aj kabelke, dokonale tesní a skvele vyzerá.

Para orechy pridajte aj do domácej granoly, ozdobte nimi ovsenú kašu alebo ich nasekajte do zdravého múčnika. Fantázii sa medze nekladú. A keď vás omrzí, vymeňte ich za jemnučké makadamy, ktoré obsahujú 3,6 mikrogramov selénu na 100 gramov. Bez obáv si ich tak môžete dopriať o niečo viac.

Sklenice para ořechů
Vďaka para orechom budete mať dennú dávku selénu po ruke aj na cestách!

Naše óda na para orechy by mohla smelo konkurovať Óde na radosť. Selén vás totiž hodí do psychickej i fyzickej pohody – a chrumkanie orechov je osvedčenou terapiou. Sami sme toho dôkazom! Pravidelné zobanie plodov všetkého druhu je jedným z dôvodov, prečo nás vždy zastihnete v dobrom rozpoložení. Príďte sa presvedčiť! Tešíme sa na vás na e-shope a možno aj na predajniach v Česku.

Načítám

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?