🎉 Oslava 10 rokov už len do nedele. Chrumkajte párty dobroty s 10% ZĽAVOU! 🎈

Košík

(0)
Zavrieť

V košíku nemáte žiadny tovar.

Desiatový seriál: Energia do hôr

25. 1. | 2572× prečítané | 4 minúty čítania


Lyžiari vs. snowboardisti, skialpinisti vs. bežkári alebo bobisti vs. sánkari? V teréne medzi nimi možno panuje rivalita, ale jedno majú spoločné - ak chcú podať skvelý výkon alebo si jednoducho užiť pobyt na horách bez hladu, musia všetci siahnuť po desiate, ktorá im dodá energiu i potrebné živiny. Ako si pripraviť desiatu do hôr, ktorá vám dodá energiu na celé popoludnie? Budete sa čudovať, ale zvládnete to za 30 sekúnd!

Zdieľať



Desiatový seriál: Energia do hôr

Aké množstvo jedla by som mal(a) na horách zjesť?

To závisí na vašom energetickom výdaji. Ideálne je riadiť sa pocitom hladu a dokonca aj chuťami! Keď ste v pohybe, je oveľa jednoduchšie riadiť sa tým, čo vám hovorí vaše telo. Málokedy vás pri ňom totiž zvádzajú ony falošné chute tak, ako tomu býva doma na gauči.

Univerzálny slovníček tela:

chuť na sladké = „Potrebujem rýchlo doplniť energiu, aby som mohlo v tomto tempe pracovať ďalej.“
chuť na slané = „Vypotilo som z tela soľ a potrebujem ju doplniť.“ V tomto prípade ale nezabudnite okrem doplnenia soli tiež na doplnenie tekutín!
smäd = „Daj mi napiť nealkoholického nápoja, ideálne vlažného s obsahom iónov.“

Čo jesť na horách?

Určite to poznáte. Užívate si poriadneho zjazdu a zimnej rozprávky k tomu. Lenže zrazu prichádzajú prvé známky hladu. Avšak zastaviť sa a zložiť si rukavicu, aby ste vytiahli niečo na jedenie? V žiadnom prípade, brrr!

Preto pre vás máme vyskúšaný tip, overený mnohými najazdenými aj nabehanými kilometrami:

  • K desiate zabalenej v produktívnej krabičke sa dostanete raz dva aj v rukaviciach. Stačí povoliť viečko!
  • Vďaka praktickej veľkosti pasuje krabička priamo do ruky a môžete z nej dobroty sypať rovno do pusy, pokojne aj za jazdy.
  • Neberiete so sebou žiadny batôžtek? Ani to vás nemôže zastaviť! Veď každá bunda má minimálne 2 vrecká, do ktorých môžete niekoľko častí produktívnej krabičky poskladať.
  • Ak nosíte módnu ľadvinku, prevlečte popruhy a zaveste krabičku za viečko!
  • Nechce sa vám kombinovať a vymýšľať, čo všetko nakúpiť na hory? MYX Horolezec túto dilemu vyrieši v priebehu pár sekúnd za vás.
  • Alebo radšej siahnete do Mega packu a necháte sa prekvapiť, akú zdravú desiatu si na túru alebo lyžovačku vezmete tentoraz?

Sladká klasika

Tá snáď na horách nemôže sklamať. Jednoduché sacharidy sú rýchlym (prakticky okamžitým) zdrojom energie. Ak už, ako sa hovorí, meliete z posledného, ​​pár kúskov datlí vás čoskoro postaví na nohy.

Sváčonosič
Jednoduché sacharidy sú rýchlym zdrojom energie.

Čím naplniť krabičku?

Orientačné nutričné hodnoty tejto desiaty

Energia 2642 kJ / 631 KCAL
Tuky  16,3 g
z toho nasýtené mastné kyseliny  6,7 g
Sacharidy  117,2 g
z toho cukry  97,6 g
Vláknina  12,8 g
Bielkoviny  12,3 g
Soľ  0 g

TIP! Čo takto „obložená marhuľa“? Kombinácia sušenej marhule s horkou čokoládou, prípadne so zlomkami kakaovej hmoty sa rozplynie na jazyku a povznesie vás až nad vrcholky hôr!

Slaná chrumkavá desiata

Ak vás na horách vábi vôňa pečenej klobásy z bufetu viac ako chuť na sladké, pripravte si do vreciek radšej zdravšiu variantu slanej desiaty, ktorá doplní do tela aj iné živiny, ako len živočíšny tuk.

Sváčonosič
Vymeňte klobásu zo stánku za zdravú slanú desiatu do vrecka!

Čím naplniť krabičku?

viaczrnné krekry 30 g
tvrdý syr kocky 50 g
kešu orechy 25 g
fazuľové lupienky pražené solené 10 g

Orientačné nutričné hodnoty tejto desiaty

Energia 2112 kJ / 501 KCAL
Tuky  36,1 g
z toho nasýtené mastné kyseliny  12,2 g
Sacharidy  20,3 g
z toho cukry  2 g
Vláknina  7 g
Bielkoviny  27,3 g
Soľ  1,5 g

Optimálna je kombinácia

Ak nie ste vyhraneným fanúšikom sladkého ani slaného, ​​je vhodné oboje skombinovať. Väčšie časti produktívnej krabičky naplňte sušeným ovocím a tie menšie slanými orieškami. Orechov stačí zjesť menej, aby nám doplnili rovnaké množstvo energie ako ovocie. Obsahujú totiž prevažne rastlinné tuky, ktoré sú bohatšie na energiu než sacharidy.

Nezabúdajte na pestrou stravu

Aby ste mohli dlhodobo podávať športové výkony, je potrebné mať vyváženú stravu. Ráno a večer, keď nie ste v teréne, nezabudnite telo vyživiť čerstvým ovocím a zeleninou. Tie síce nie sú práve praktickou desiatou na lyžiarsky svah, ale pre náš organizmus sú nenahraditeľné.

Načítám

Čítajte tiež

Za nás hovoria suroviny

Za nás hovoria suroviny

21.02.22 | 9283× prečítané | 3 minúty

Nakladané orechy – pochúťka na sladko aj na slano

Nakladané orechy – pochúťka na sladko aj na slano

17.02.22 | 3328× prečítané | 7 minút

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?