Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žiadny tovar.

Aktivované orechy: mýty a fakty

6. 1. | 1917× prečítané | 3 minuty čítanie


Studená voda je najlepšie prebudenie! To platí aj pre naše aktivované orechy. Na pohľad sa od tých bežných príliš nelíši, ich výrazná chuť a jemná chrumkavosť vás ale prekvapí. Niekoľko hodín sa totiž namáčali vo vode a potom sa znova sušili. Hovorí sa, že aktivované orechy sú lepšie stráviteľné a plné živín. Poďte s nami zistiť, ako to naozaj je!

Zdieľať



Aktivované orechy: mýty a fakty

Čo sa v článku dozviete?

Sú aktivované orechy zdravšie?

Sušené orechy a semienka obsahujú enzymatické blokátory, ktoré zabraňujú predčasnému vyklíčeniu. Blokujú však tiež naše tráviace enzýmy, čo môže mať za následok horšiu stráviteľnosť orechov. Ďalšou nevýhodou je obsah kyseliny fytovej, ktorá sa viaže na minerály, a sťažuje tak ich vstrebávanie. Hovorí sa o nej negatívne, má však antioxidačné účinky, ktoré môžu byť pre náš organizmus aj prospešné. Pre rastliny hrá kyselina fytová zásadnú úlohu, pretože je zásobárňou energie pre klíčiace semeno.

Dlhodobým namáčaním orechov a semien sa obyčajne naštartuje proces klíčenia a plody sa tzv. aktivujú. Počas procesu aktivácie sú vnútri orechov vylučované enzýmy, ktoré štiepia fytáty a uvoľňujú minerály na ne naviazané. To znamená, že by sme mali byť schopní minerály z aktivovaných orechov lepšie vstrebať. Štúdie zistili, že namáčanie je účinnou metódou znižovania hladiny fytátov predovšetkým v obilninách a strukovinách - vďaka už bežnému namáčaniu strukovín sa predpokladá, že rovnaký proces zlepší aj kvalitu orechov.

Studie "The effects of activating almonds on consumer acceptance and gastrointestinal tolerance" z roku 2018 však vyvrátila, že by aktivované orechy boli pre človeka lepšie. Medzi konzumentmi aktivovaných a sušených orechov neboli ani po niekoľkých týždňoch pozorované výrazné rozdiely a všetky orechy mali vo výsledku podobné výživové hodnoty.

Aktivované mandle

Či už sa prikláňate k jednej či druhej strane, aktivované orechy určite stoja za hriech. Majú výraznejšiu chuť, ktorá sa od chuti bežných orechov líši, sú krémové a jemne chrumkajú. Sú preto výbornou voľbou ako výživná desiata. A čo je na tom najlepšie? Orechy zvládnete aktivovať aj doma! Stačí vám k tomu hrsť orechov, hrnček vody a štipka soli.

Ako na to? Začneme dôkladným umytím orechov v studenej vode. Zbavíme sa tak všetkých nežiaducich nečistôt. Následne orechy zalejeme čistou vodou izbovej teploty. Teplota vody pod 10 ° C proces aktivácie spomaľuje, teplota nad 45 ° C aktivácii naopak zabráni. Môžete pridať aj soľ, ktorá proces urýchli a zvýrazní chuť plodov, na hrnček orechov pridáme vždy štipku soli. Vodu je vhodné vždy po 3–4 hodinách vymeniť a orechy prepláchnuť, aby sa zabránilo premnoženiu mikroorganizmov a plesní.

Po aktivácii môžete orechy skonzumovať hneď, odložiť na neskôr alebo usušiť. V chladničke v uzavretej nádobe vydržia aktivované orechy až týždeň. Ak sa rozhodnete aktivované suroviny sušiť, teplota nesmie presiahnuť 43 °C, aby nedošlo k zničeniu enzýmov. Najlepšie poslúži sušička na ovocie, ale v krajných prípadoch môžete použiť aj rúru. Počas sušenia orechy sem tam premiešajte a pred vytiahnutím skontrolujte, či pekne chrumkajú!

Doba aktivácie sa u jednotlivých druhov orechov líši, čo je spôsobené ich odlišnou konzistenciou a veľkosťou. Najkratšiu dobu potrebujú k aktivácii kešu, naopak najdlhšie namáčanie vyžadujú mandle, ktorým to trvá až 5× dlhšie. Priemernú dobu namáčanie orechov a semienok sme spísali do tabuľky:

Už ste sa rozhodli, ktoré orechy prebudíte k životu ako prvé? Skúste to napríklad s kešu, je to rýchlovka a po namočení sú nádherne krémové a vláčne - ideálne do kaše alebo jogurtu! A ak sa vám nechce zdĺhavý proces namáčania absolvovať doma, vyberte si z našej ponuky aktivovaných orechov a semienok, ktoré sme naštartovali za vás.
 

Načítám

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?