Biohacking alebo človeče vylepši sa

 

Čo keby sme vám prezradili, že môžete hacknúť svoje telo? Pravdepodobne by ste boli prekvapení alebo nedôverčiví, hacking totiž býva spájaný prevažne s kyber útokmi. Avšak biohacking stojí na úplne iných základoch. Tento spôsob nabúrania sa do vášho biologického systému má za úlohu vylepšiť ho a urobiť z vás „superľudí“. V čom ale tento spôsob hackingu spočíva? A prečo by sa mal stať súčasťou aj vašich životov?

 

Čo sa v článku dozviete: 

  1. Čo je biohacking 
  2. Aký je rozdiel medzi biohackingom a biotechnológiou 
  3. Aké sú rôzné typy biohackingu 
  4. Či biohacking naozaj funguje 
  5. Aké sú jeho riziká 
  6. Ako začať praktikovať biohacking 
 ikona-hod-ok 8 minút čítania      ikona-klend-ok  24. 6. 2021
mikrobiom-streva 
 

Čo je to biohacking?

Biohacking spočíva v cielenej aplikácii biologických poznatkov na ľudský organizmus pomocou vstupného „hackera“. Doteraz však neexistuje jednotná ustálená definícia pojmu. Najpresnejšie by sme ho mohli definovať asi takto: „Biohacking je symbióza medzi vaším telom a technológiou, ktorá vám dodá energiu a optimalizuje váš výkon.

Pojem biohacking je ale veľmi široký. Začína u ľudí, ktorí si každé ráno doprajú šálku kávy s maslom a olejom, inak tiež nazývané ako „bulletproof coffee“. Patria sem aj jedinci, ktorí majú v tele implantované čipy, a skončiť môžeme až u domácich majstrov, ktorí používajú domáce súpravy pre analýzu DNA. Všetky tieto niekedy podivné spôsoby majú ale jedinú úlohu, zlepšiť biohackerov život.

 

Biohacking vs. Biotechnólogia

Biotechnológia je široký termín odkazujúci na štúdium technológií, ktoré sú založené na využívaní poznatkov biologických procesov. Medzi biotechnológie môžeme zaradiť použitie bakteriálnych kmeňov na varenie piva, ale aj genetické mutácie pomocou CRISPRu.

Pokroky alebo poznatky v biotechnológii často ovplyvňujú experimenty v biohackingu a naopak. Hlavný rozdiel je v tom, že k biohackingu biotechnológie nepotrebujete. Napríklad hacknúť stravu alebo spánok žiadnu biotechnológiu nevyžaduje, ale ak si chcete implantovať do tela anténku, bez biotechnológií sa asi nezaobídete.

 

Rozdelenie biohackingu

Rovnako, ako má biohacking mnoho definícií a prístupov, má aj mnoho podôb. Pozrime sa na tri základné.

 

1. Nutrigenomika

Nutrigenomika sa zameriava na to, ako jedlo, ktoré konzumujete, spolupracuje s vašimi génmi. Tento populárny, ale kontroverzný typ biohackingu je založený na myšlienke, že celkovú genetickú informáciu vášho tela možno zmapovať a optimalizovať. Ako? Testovaním rôznych potravín, u ktorých následne skúmame spôsoby, ktorými ovplyvňujú naše zdravie, pocity a náladu. Sme potom schopní na základe týchto pozorovaní poupraviť procesy vo svojom organizme.

 

2. DIY biológia

DIY biológia je druh biohackingu, ktorý praktizujú prevažne ľudia orientujúca sa vo vede – napríklad biomedici alebo technici. Využívajú znalosti na vykonávanie experimentov na sebe samých. Skúšajú to ale mimo kontrolovaného experimentálneho prostredia, ako sú laboratóriá alebo lekárske ordinácie, a preto sa tomuto smeru hovorí DIY (anglicky „do it yourself“ - vyrob si sám).

 

3. Body hacking alebo grindering

Grinder je subkultúra biohackingu, ktorá považuje každú časť ľudského tela za vylepšitelnú. Všeobecne platí, že body hackeri sa snažia stať „kyborgami“. Vylepšujú svoje telo pomocou rôznych gadgetov (technologických vychytávok), chemických injekcií a implantátov, aby fungovalo tak, ako si želajú.

 

biohacking-kofein

Hacknite svoje telo kvalitnými potravinami.

  

Tmárstvo, alebo fakty?

Občas je ťažké uveriť, že by niečo rozumu tak vzdialeného mohlo skutočne fungovať. Biohacking vie byť vzrušujúci, ale niektoré jeho subkultúry naháňajú hrôzu. Poďme sa pozrieť na funkčnosť jednotlivých typov biohackingu. Možno nám to pomôže nájsť odpoveď na otázku, či má zmysel biohacking vôbec praktizovať.
 

Funguje nutrigenomika?

Nutrigenomika môže „hacknúť“ vašu biológiu pomocou stravy hneď niekoľkými spôsobmi. Jej funkčnosť je overená štúdiami, ktoré dokazujú, že pri jej aplikácii na váš život:

 

Nutrigenomika nám síce neumožňuje meniť naše gény, ale ich expresiu áno. Podieľa sa na tom, či sa určitý gén prejaví. A ak áno, ovplyvňuje spôsob, akým k tomu dôjde. Nutrigenomika však nie je jedinou premennou v „hackingové“ hre k ozdrave tela. Úzko s ňou spolupracuje tiež cvičenie, úroveň stresu alebo rýchlosť vášho metabolizmu.

Nutrigenomika nám ale nezostaví optimálny stravovací plán jednoducho aplikovateľný pre všetkých. Každý z nás je totiž jedinečný na fyzickej aj mentálnej úrovni. Našou úlohou je teda nájsť si individuálny spôsob stravovania aj biohackingu, ktorý prepojíme so športom, ktorý nás baví. Len tak totiž môžeme naše telo prinútiť k tomu, aby fungovalo pre nás, a nie my pre neho!

Aj napriek tomu, že je nutrigenomika individuálna, je založená na vyváženej konzumácii prirodzených potravín. To vám môže zjednodušiť náš desiatonosič, s ktorým svoje telo hackne raz dva. Nasypať si doň môžete naše oriešky, semienka, ovocie či zeleninu. Len vy totiž poznáte tú dokonalú kombináciu presne pre vaše chute aj potreby.

 

svacina-biohacking

 S desiatonosičom hacknete svoje telo aj na horách.

 

Funguje DIY biológia a grindering?

Existuje mnoho príkladov DIY biológie aj grinderingových experimentov, ktoré viedli k prekvapivo úspešným záverom. Medzi tie najzaujímavejšie patrí napríklad dielo Gabriela Licina a jeho výskumného tímu. Gabriel roku 2015 podstúpil experiment, pri ktorom si do očí nechal vstreknúť chemickú zlúčeninu zvanú chlorine e6, aby dosiahol dočasného nočného videnia. A verte alebo nie, podarilo sa. Licin dokázal v temnej noci rozoznať konkrétne osoby pohybujúce sa vo vzdialenosti až päťdesiatich metrov od neho. Experiment bol úspešný, pretože chlorine e6 dočasne zmenil molekuly v Gabrielových očiach známe ako fotosenzibilizátorom. Vďaka tomu sa bunky v jeho očiach stali dočasne vnímavejšie k svetlu.

Ale rovnako ako pri každom grinderovém experimente alebo „úprave“ ľudského tela mohlo dôjsť k vážnemu poškodeniu tkaniva alebo až k smrteľným následkom. DIY biológia môže byť pri nedostatočnom vyškolení ozajstný hazard. Článok z roku 2017 v UC Davis Law Review varoval, že sa vystavovanie škodlivým biologickým faktorom môže spôsobiť zdravotné problémy alebo dokonca porušovať medzinárodné zákony o bioterorizme.

Etika grinderingu je obzvlášť ošemetná a podobné počínanie môže byť označené aj za nebezpečné. A to nielen pre samotného jedinca, ale aj pre jeho okolie. Podľa článku uverejneného v obľúbenom americkom denníku New York Times existujú aj jedinci, ktorí si do svojich tiel vkladali čipy RFID, aby získali prístupy do zabezpečených oblastí v nemocniciach, alebo si do uší implantovali magnety zosilňujúce zvuky, čím si vytvorili „zabudované“ hands free slúchadlá .

Tieto futuristické vychytávky vám ale môžu spôsobiť nechcené zápalové reakcie, ktoré väčšinou vedú k chronickým infekciám. Preukázateľne tiež zvyšujú riziko vzniku rakoviny, takže ich doma rozhodne neskúšajte.

 

nutrigenomika

Radšej než na experimentálne technologie vsaďte na zdravú stravu!
 

Naše zdravie napospas biohackingu

Niektoré metodiky biohackingu naopak balansujú na hranici zákona. DIY biológie a body hacking sa sústredia prevažne na experimenty, ktoré nie sú vo výskumných zariadeniach považované za bezpečné ani etické. Lepšie bude, keď vaše telo hacknete prirodzene. Napríklad vyváženou stravou a alebo optimalizáciou spánku. K týmto „jednoduchším hackom“ vám väčšinou postačia chytré hodinky, trocha vedomostí a sem tam nejaká mobilná aplikácia.

 

Biohacking na doma

Zaujal vás biohacking a hľadáte nejaké jednoduché tipy, ako ho začať praktizovať v pohodlí domova? Žiadny problém! Našli sme hneď 4 jednoduché spôsoby, ktoré nakopnú vašu produktivitu rýchlosťou svetla.

 

  • Káva robí deň

Kofeín je známy ako nakopávač. Šálka ​​čiernej kávy alebo zeleného čaju dokáže dokonale odštartovať deň a navyše prečistí vaše telo vďaka blahodarným antioxidantom. Ak nie ste fanúšikmi kávy ani čaju, doprajte si pár kúskov horkej čokolády alebo hrnček kvalitného kakaa, v ktorých štipku blahodarného kofeínu nájdete taktiež. A ak sa považujete za ozajstných gurmánov, nebojte sa vyskúšať naše kávové zrná v horkej čokoláde, ktoré vo vás prebudia explóziu energie.

Dávajte si dávky kofeínu každý deň v rovnakom čase a veďte si denník o tom, ako sa cítite v priebehu niekoľkých minút alebo hodín potom. Cítite sa viac sústredený? Alebo snáď úzkostlivý a unavený? O pár dní neskôr skúste dávku upraviť. Takto pokračujte, kým nenájdete ideálne množstvo v presne daný čas, ktoré najlepšie vyhovuje vášmu telu.

 

  • Skúste eliminačnú diétu

Eliminačná diéta spočíva v tom, že zo svojej stravy vyradíte určitú potravinu alebo skupinu potravín, ktoré potom pomaly znovu do jedálnička navrátite. Dôležité je pri tomto „experimente“ pozorovať, ako táto potravina alebo skupina potravín ovplyvňuje vaše telo. Táto metóda vám môže skvelo poslúžiť, ak sa domnievate, že máte alergiu alebo zvýšenú intoleranciu na určité jedlo či potravinu.

 

Eliminačná diéta je postavaná na dvoch hlavných krokoch:

  1. Zo svojej stravy úplne odstránite jednu alebo viac potravín.
  2. Vyčkávate približne dva týždne a potom vylúčené potraviny znovu vrátite späť do svojho jedálnička.

Počas druhej fázy starostlivo sledujte, ako vaše telo reaguje. Že ste boli na vyradenú potravinu alergický prezradia nepríjemné symptómy, ktoré s jej vyradením väčšinou ustupujú a po návrate do jedálnička vás opäť začnú trápiť. Spravidla medzi ne patrí bolenie brucha, únava či zažívacie ťažkosti.

 

  • Modré svetlo, ktoré vám zdvihne náladu

Svetlo zo slnka vám môže pomôcť nielen so zlou náladou, ale aj so zlepšením vašich kognitívnych funkcií. Ukradnite si každý deň niekoľko minút len ​​pre seba a slnečné lúče. Uvidíte, či si najmenej po týždni všimnete pozitívnych zmien. A nezabúdajte na ochranu pokožky v podobe opaľovacích krémov.

Majte však na pamäti, že slnečné svetlo obsahuje rovnaké modré svetlo, ktoré vyžaruje aj z obrazoviek telefónov a počítačov! Pokiaľ s ním prídete do kontaktu tesne pred spaním, narúša vašu REM fázu, a tým aj cirkadiánny rytmus tela. Preto by ste nemali pred spaním pozerať do telefónu, a keď už musíte, nastavte si na displeji filtre potláčajúce modré svetlo.

 

modre-svetlo-pred-spanim

Pred spaním by ste sa nemali vystavovať modrému svetlu z obrazoviek.
 
  • Dajte šancu prerušovanému pôstu

Prerušovaný pôst je druh diéty, ktorá stojí na tom, že sa stravujete iba vo vopred určenú dobu. Zvyšnú časť dňa hladujete. Prerušovaný pôst môže vyzerať napríklad takto: Jete len po dobu ôsmich hodín od 12:00 do 20:00, a potom od 20:00 do poludnia nasledujúceho dňa hladujete. Môžete ho zaradiť napríklad len niekoľkokrát v týždni.

Prerušovaný pôst môže mať hneď niekoľko osvedčených výhod:

Prerušovaný pôst však nie je vhodný pre všetkých. Chronicky chorí, cukrovkári a tehotné ženy by sa mu mali radšej vyhnúť. A ak vám nerobí dobre, poraďte sa pred pokračovaním s lekárom.

 

Biohacking je kúzlenie s ľudským telom. Naozaj vám môže dopomôcť k tomu, aby ste sa stali „superľuďmi“ a zvýšili svoje pracovné výkony na maximum. Ponúka ale aj množstvo nebezpečenstva, ak sa vykonáva neodborne. Naše tipy si ale môžete jednoducho vyskúšať doma. Naučíte sa lepšie pracovať s vlastným telom – bezpečne a zdravo! Tak čo, hackne vaše telo s nami?

 

 

logo_small