🚛 Iba do nedele DOPRAVA ZADARMO už od 20 EUR! Zadaj kód DZ20 a poštovné nechaj na nás! 🚛 

Košík

(0)
Zavrieť

V košíku nemáte žiadny tovar.

Vybavte si špajzu. Ktoré potraviny mať doma do zásoby?

9. 3. | 4005× prečítané | 8 minút čítania


Varenie z čerstvých potravín je samozrejme tou najlepšou voľbou. Niekedy sa však môže stať, že sa na nákup z nejakých dôvodov nedostaneme a musíme sa uspokojiť iba s tým, čo máme doma v špajzi. Pre takéto krízy je vhodné mať doma železnú zásobu trvanlivých potravín, z ktorých ľahko a rýchlo vykúzlite zdravé a výživné jedlo. Ktoré potraviny zo zásob vás zachránia, až nabudúce pre všetky nesmierne dôležité povinnosti zabudnete nakúpiť?

Zdieľať



Vybavte si špajzu. Ktoré potraviny mať doma do zásoby?

Čo sa v článku dozviete?

Nakupovať do zásoby sa oplatí

Nemusí ísť práve o prípad krízy. Po návrate z dovolenky ste si jednoducho chceli uvariť, ale chladnička aj špajza zívajú prázdnotou, zdržali ste sa v práci a nestihli ste nakúpiť alebo ste sa v dobe pandémie z ničoho nič ocitli v karanténe bez možnosti vyjsť z domova. Skrátka vám od hladu škvŕkalo v bruchu, chceli ste si uvariť, ale akosi nebolo z čoho.

Úctyhodným trendom modernej doby je varenie výhradne z čerstvých surovín. To má však nevýhodu v tom, že väčšina čerstvých surovín rýchlo podlieha skaze, a tak musí byť spotrebovaná v priebehu niekoľkých dní. Preto je dobré mať v špajze trvanlivých hrdinov. V prípade potreby vám poslúžia na prípravu nutrične bohatých a zároveň chutných jedál. Nakupovanie do zásoby sa oplatí aj finančne – pokiaľ teda všetky trvanlivé potraviny využijete ešte pred tým, ako budú po záruke.

Maškrtte výhodnejšie

APokiaľ chcete mať istotu, že obľúbené potraviny len tak nezmiznú, nakúpte ich do zásoby vo veľkom balení.Dobroty na príležitostné maškrtenie, ale aj základné orechy a sušené ovocie, sa hodí mať po ruke každý deň. A čo keď príde nečakaná návšteva? Budete mať čo nasypať do misky! 

Čo mať doma vždy v zásobe

Čo patrí na náš „must have list“ pre každú špajzu?

  1. Strukoviny – šošovica, hrach, cícer, fazuľa a semienka na klíčenie
  2. Orechy – základ tvoria mandle, kešu, lieskové a vlašské oriešky
  3. Ovocie a zelenina – sušené, ale aj lyofilizované!
  4. Ryža, cestoviny, ovsené vločky a kvalitná granola
  5. Orechové maslá – existujú aj iné, než len arašidové!
  6. Kvalitné korenie, bylinky a extrakty
  7. Proteín – mäso, vajcia a orechové proteíny
  8. Múka a prísady do pečenia

1. Strukoviny

Skvelým základom domácich zásob trvanlivých potravín sú strukoviny, ako je napríklad šošovica, hrach, cícer, fazuľa či sójové bôby. Ide o vynikajúci zdroj vlákniny, minerálnych látok, sacharidov a dokonca aj bielkovín. Vedeli ste, že v 100 gramoch cíceru či bielej fazule nájdete skvelých 19 g proteínov, čo zodpovedá bežnej porcii mäsa? A keď ich necháte naklíčiť, odmenia sa vám dvojnásobne! 

Ďalšou výhodou strukovín je, že sú lacné a v kuchyni veľmi univerzálne využiteľné. Urobíte z nich polievku, prílohu, hlavný chod, šalát a dokonca aj dezert (napríklad fazuľové brownies). Do vašich železných zásob sa vďaka dlhej trvanlivosti (niekoľko rokov) hodia perfektne strukoviny v konzerve – navyše sú ihneď pripravené na použitie. A dnes sú dokonca strukoviny už aj zdravým snackom! Presvedčte sa

zdravý snack
Strukoviny teraz môžete konečne chrumkať aj pri knižke.

2. Orechy a semienka

Na vašom zozname trvanlivých zdravých potravín by rozhodne nemali chýbať oriešky a semienka. Aj tie majú relatívne dlhú trvanlivosť, ktorú môžete ešte predĺžiť tým, že ich jednak správne uskladníte, prípadne zavaríte alebo naložíte. Trvanlivosť orechov a semienok je v horizonte mesiacov, a tak ich zásoby nezabudnite pravidelne kontrolovať. Verte, že taký žltkastý oriešok ochutnať naozaj nechcete!

Orechy sú pre vysoký obsah zdravých tukov a ďalších látok dokonalým palivom pre mozog – s orechmi v kabelke alebo aktovke vás už žiadna ťažká úloha nerozhodí! Perfektne sa tak hodia do zdravých raňajok – ovsených kaší, domáceho müsli, pečených dobrôt alebo domáceho pečiva. Dajú sa využiť aj ako základ do nátierok alebo ako doplnok k hummusu. Už ste skúšali napríklad kešu hummus? Vyrobíte ho iba z trvanlivých vecí a pritom je to nátierka, ktorá nadchne aj tých najnáročnejších gurmánov! 

ako si urobiť zásoby
Oriešky využijete aj pri príprave jednohubiek! Poradíme, ako na jemný kešu hummus alebo nátierku s lieskovými orechmi.

3. Ovocie a zelenina

Zabudnúť nesmieme samozrejme ani na tie najväčšie vitamínové bomby: ovocie a zeleninu. Je síce pravda, že najviac živín nájdeme v čerstvých plodoch, ale napríklad lyofilizované alebo mrazené ovocie a zelenina sú z hľadiska výživových hodnôt takmer porovnateľné s tými čerstvými. A sušené ovocie zase poteší nenáročnosťou na skladovanie a neuveriteľnou schopnosťou zahnať chuť na sladké! 

Naše sušené ovocie nie je ošetrené siričitanmi a neobsahuje pridaný cukor, a tak je lahodne šťavnaté a plné chuti. V kombinácii s orechmi poslúži ako výživná, zdravá a chutná desiata pre vás aj deti, takže nabudúce sa už nemusíte v nedeľu večer hnať do obchodu pre rožky. Jednoducho do desiatonosiča hodíte pár plátkov manga, hrsť kešu a môžete ráno vyraziť.

Kvalitné sušené ovocie zaženie hlad v kancelárii rovnako ako na výlete!

Ďalšiu alternatívu predstavujú lyofilizované, teda mrazom sušené, ovocie a zelenina. Vzhľadovo sa veľmi podobajú čerstvým surovinám a sú plné vitamínov a ďalších živín. K tomu si ich zamilujete pre úžasnú chrumkavú textúru. Premýšľať nad tým, ako využiť lyofilizované ovocie a zeleninu v kuchyni už nemusíte, pretože sme to v tomto článku urobili za vás. Nebolo by však fér pred vami zamlčovať, že mrazom sušené dobroty majú tiež jednu veľkú nevýhodu: lahodnú chuť, pre ktorú je naozaj ťažké im dlhodobo odolať a nespotrebovať ich zásoby skôr, ako v prípade núdze. 

4. Ryža, cestoviny a všelijaké zrno

Ďalšie výživné a trvanlivé stálice vašej špajze predstavujú ryža, cestoviny, bulgur, kuskus a doma sa nestratia ani napríklad ovsené vločky. Skvele zasýtia aj najhladnejšieho človeka a ich využitie je veľmi univerzálne, takže poslúžia ako základ hlavných jedál aj polievok či ako príloha. Pripravíte z nich nielen rýchle teplé jedlá, ale aj studené šaláty. Pokiaľ vám záleží na výživových hodnotách, siahnite v regáloch po zdravších surovinách, ako je napríklad quinoa, amarant alebo špalda, ktoré vášmu telu dodajú vlákninu aj vitamíny a minerály. No a vždy sa hodí mať po ruke kvalitnú granolu

Ako použiť quinou? Čo tak z nej vytvoriť jesenne ladený šalát s tekvicou? Mňam!

5. Orechové maslá

Sú 100% orechové maslá na našom zozname trvanlivých potravín skôr pre svoje široké využitie a skvelé výživové hodnoty, alebo je to skrátka taká dobrota, ktorá doma nesmie chýbať za žiadnych okolností? Odpoveď necháme na vás, my sa nemôžeme rozhodnúť. 

V každom prípade ale platí, že kvalitné orechové maslá využijete napríklad do ovsenej kaše či jogurtu, do cukrárskych krémov a sladkých ciest a napríklad tahini pasta skvele poslúži aj ako zahusťovadlo do dipov a omáčok. A ten úplne najviac najlepší recept? Stačí vám len lyžička (v prípade krízy aj prst) a ďalej už si určite poradíte.

Jemná pistáciová pasta je unikátna nielen svojou farbou. Namočte si do nej svoje obľúbené lyo ovocie!

6. Korenie a sušené bylinky

Bez dobrého korenia sa nezaobíde žiadne vynikajúce jedlo, a tak vo vašej kuchyni nesmie chýbať poctivo naplnený stojan, šuplík či polička plná chutí a vôní z celého sveta. Práve korenie a bylinky zvýrazňujú chuť surovín a koľkokrát tak zachránia pokrm aj v prípadoch, keď nemáte dostatok ostatných surovín. A to zvlášť tie lyofilizované. Že nepoznáte kúzlo mrazom sušených byliniek? Pozrite koľko ich existuje!

Soľ má rovnako ako cukor trvanlivosť neobmedzenú a korenie si chuť udrží aj niekoľko rokov – ak je správne skladované. Ak sa nechystáte do Bez servítky alebo nepatríte medzi zaprisahaných odporcov bujónov, môžete si v obchode zaobstarať produkty vyrobené z čisto prírodných surovín (bez konzervantov, farbív, dochucovadiel či lepku). 

V železnej zásobe sa po generácie osvedčujú aj sušené huby. Že práve vy hubárčeniu neholdujete, alebo tento rok vôbec nerastú? Aj tento zapeklitý problém vyriešime našou pestrou ponukou sušených húb za vás. A garantujeme, že v českých lesoch a hájoch by ste niektoré z nich rozhodne nenašli. 

Dostali ste aj chuť na hubovú omáčku s cestovinami? Máme recept!

7. Bielkoviny

Mäso sa síce veľmi rýchlo kazí, na druhú stranu je úplne ideálnou potravinou na zamrazenie. Čas od času však nezabudnite obsah mrazničky prejsť a skontrolovať, či tam neuchovávate mäso dlhšie ako jeden rok. Veľmi dlhou trvanlivosťou sa pýši aj tuniak, sardinky a ďalšie morské plody v konzerve, ktoré využijete v cuku letu. Poslúžia ako základ nátierok a skvele dochutia šaláty či cestoviny. Milovníci mäsa si pochutnajú napríklad aj na bravčovom či hovädzom vo vlastnej šťave a ďalších trvanlivých špecialitách. Obľube sa teší aj sušené mäso v jerky tyčinkách. Vyberajte kvalitné jerky bez zbytočne veľkého množstva soli, konzervantov alebo dokonca farbív.

Mäsožrút z vás cez babičkine snahy práve nie je? V tom prípade sa vám v kuchyni rozhodne budú hodiť bielkovinami nabité a zároveň cruelty free rastlinné proteíny. Sú parádnym základom na fitness lievance či palacinky a dajú sa z nich upiecť proteínové bábovky a buchty, ktorých zloženie by vám pochválil aj samotný Arnold. Výborne sa hodia aj do raňajkových kaší a behom pár sekúnd z nich v mikrovlnke vykúzlite dokonalý vláčny mug cake. S proteínovými práškami do jedla okrem skvelej chuti jednoducho dostanete poriadnu dávku bielkovín, čo ocenia všetci diétari, športovci a milovníci svalov.

Orechové proteíny využijete aj pri príprave palaciniek. Mňam!

8. Vajcia

Otázku, či bola prvá sliepka, alebo vajcia, ponechajme tentoraz bokom. Vajce je úžasná všestranná surovina, ktorú si môžete vychutnať kedykoľvek počas dňa a nesmie chýbať v množstve obľúbených receptov. Každé vajíčko je navyše nabité bielkovinami, zdravými tukmi, vitamínmi a minerálmi, ktoré ľudské telo potrebuje. Práve preto sa vajíčkam prezýva prírodné multivitamíny. 

Sú dôležitou súčasťou ciest, ktoré vďaka nim kypria a získavajú ľahkosť, polievok, omáčok, cestíčok a najrôznejších zeleninových a zemiakových jedál. Sú tiež základom radu samostatných pokrmov, ako sú omelety. U vajec je však skutočne nutné strážiť dátum spotreby uvedenej na obale. V chladničke či v špajze vydržia až 5 týždňov. Počas tejto doby je vhodné balenie vajec spotrebovať a potom dokúpiť nové.

9. Múka a prísady na pečenie

Široký výber môže byť ale aj kameňom úrazu, pretože zďaleka nie všetky múky sa hodia na rôzne kuchárske techniky. Z niektorých by skrátka nič požívateľného neupiekol ani majster pekár. Najviac univerzálna je v kuchyni klasická hladká pšeničná múka. Široké využitie má aj múka pohánková alebo kukuričná. Pri dlhodobom skladovaní múku nikdy nezabudnite presypať do nepriedušne uzavretej nádoby, pretože sa jedná o obľúbenú pochúťku pre mole. Okrem múky sa v domácnosti určite nestratia aj ďalšie ingrediencie na pečenie, ako je kokos, kypriaci prášok, vanilkový cukor, pravá škorica, jedlá sóda alebo práškový puding. 

Dochádza vám inšpirácia na pečenie? Čo tak makové lievance s hruškami?

Naozaj široké využitie má v kuchyni aj múka. Je základnou surovinou na pečenie domáceho pečiva a sladkých aj slaných dobrôt všetkého druhu. Nezaobídete sa bez nej pri príprave domácich rezancov či množstva receptov na polievky, omáčky a ďalšie pokrmy. V regáloch obchodov dnes narazíte na mnoho druhov múk vrátane celozrnných, bezlepkovýchorechových či strukovinových. 

10. Olej a ocot

Olej a ocot sú niečo ako súčasť povinnej výbavy v kuchyni. Niektoré tuky, ako je napríklad kokosový olej, olivový olej alebo ghí, môžete pri izbovej teplote bezpečne uchovávať aspoň jeden rok. 

Viete, ktorý olej sa hodí na vyprážanie a ktorý naopak prikvapnúť do šalátu? Poradíme!

Zdravé tuky sú nositeľmi chuti, zlepšujú vstrebávanie živín a navyše sa bez nich nezaobídete pri príprave množstva základných receptov. Ak máte pocit, že v olejoch trošku tápete, odporúčame vám prečítať tento článok, kde sa dozviete, ako najzdravšie oleje v kuchyni správne používať.

Mnohostranné využitie v kuchyni má aj ocot, ktorý poslúži ako ingrediencia pri varení ale aj ako univerzálny čistič. A taký jablčný ocot je navyše skutočne zdravou potravinou, pretože v ňom nájdeme vitamíny skupiny B, vitamín C, biotín, sodík, draslík, vápnik, horčík, železo a fosfor.

Nezabudnite strážiť dátum spotreby

Vyššie uvedený zoznam trvanlivých potravín by vám mal slúžiť predovšetkým ako inšpirácia. Zamyslite sa, ktoré z uvedených surovín často jete a s ktorými radi varíte. Na svoj zoznam potravín, ktoré by vo vašej špajzi či chladničke nemali chýbať, si tak napíšte len ingrediencie, ktoré časom spotrebujete.

Pre istotu vám odporúčame prejsť si naše tipy, ako potraviny správne uchovávať a ako si zorganizovať špajzu. Predídete tak nepríjemným prekvapeniam a zbytočnému plytvaniu. Pokiaľ si doma budete držať tú správnu kombináciu železných zásob, tak sa vám už nabudúce nemôže stať, že po hneď príchode z báječnej dovolenky budete preklínať svoje predchádzajúce ja za to, že nechalo chladničku aj špajzu úplne prázdne. 

Doplniť zásoby

Čítajte tiež

Páči sa Vám článok

Prihláste sa k odberu a dostávajte ďalšie zaujímavé články do e-mailu každý týždeň

Odoberať

Kam ďalej?

zavrieť

Prihlásenie pomocou e-mailu

Zabudli ste heslo?